Aktualności
Jan Szczepkowski - nowy artysta w ofercie naszej Galerii
Zachęcamy do zapoznania się z twórczością Jana Szczepkowskiego.
Jan Szczepkowski urodził się w 1975 roku w Sanoku. W 1998 roku ukończył studia na Akademii Pedagogicznej im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie na kierunku: Wychowanie Plastyczne. W latach 1998-2003 studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowniach: prof. Jacka Waltosia (dyplom), prof. Grzegorza Bednarskiego, prof. Janusza Orbitowskiego, drzeworytu prof. Zbigniewa Lutomskiego.
Nagrody:
2013 | „Jesienne Konfrontacje”, Nagroda Dyrektora BWA Rzeszów; |
2011 | 11 Biennale Plastyki Krośnieńskiej, BWA Krosno, Drugie miejsce; |
2009 | "Obraz, Grafika, Rysunek, Rzeźba Roku 2009", Pierwsze miejsce, nagroda Marszałka Województwa Podkarpackiego, Rzeszów 2009; |
Triennale Malarstwa Srebrny Czworokąt, Nagroda Prezydenta Przemyśla, Przemyśl 2000. |
Wystawy indywidualne:
2014 | Malarstwo, „Muzeum znaczeń”, CSW Solvay, Kraków; |
Malarstwo. „Powracający cień”, BWA, Krosno; | |
2013 | Malarstwo, „Obszar cienia”, Galeria Pod Czarnym Kotem, Kraków; |
Malarstwo. „Powracający cień”, BWA, Sanok | |
2007 | Malarstwo, "Obrazy do ciemnych pokoi" BWA, Sanok. |
Wystawy zbiorowe:
2013 | „3 Triennale Polskiego Malarstwa Współczesnego”, Rzeszów; |
„Szczepkowski-Stabryła-Szczur”, Desa Unicum, Warszawa; | |
3+2x3=1, WSIZ, Rzeszów; | |
„Cień Czarnobyla”, BWA Galeria Sanocka, Sanok; | |
2012 | Wystawa konkursowa Triennale Malarstwa Srebrny Czworokąt, Przemyśl; |
2011 | „Ukryte Przejawy Niecodzienności”, Sanok; |
„Made In Poland”, Berlin; | |
2010-2011 | „Kolory Podkarpacia” Berlin, Nürnberg, Saarbrücken, Łańcut; |
11 Biennale Plastyki Krośnieńskiej, BWA Krosno; | |
2010 | „Photocopypainting”, BWA Sanok; |
2009 | Wystawa konkursowa "Obraz, Grafika, Rysunek, Rzeźba Roku 2009", Rzeszów; |
Wystawa konkursowa Triennale Malarstwa Srebrny Czworokąt, Przemyśl; | |
2008 | Wystawa „Obraz, Grafika, Rysunek, Rzeźba Roku”, BWA Rzeszów; |
2007 | II Letnie Konfrontacje Artystów Sanockich, BWA, Sanok; |
2006 | Wystawa pokonkursowa VI Triennale Sztuki Sacrum, Częstochowa |
I Letnie Konfrontacje Artystów Sanockich, BWA, Sanok; | |
2005 | Grafika, Galeria Zajazd, Muzeum Historyczne, Sanok; |
2004 | Wystawa pokonkursowa Triennale Malarstwa, Częstochowa; |
2001 | Malarstwo, "Sześć Ciał", Pałac Sztuki, Kraków; |
Malarstwo, Galeria Młodych Gazety Antykwarycznej, Kraków |
Obrazy artysty w Galerii:
Jan Szczepkowski, Wytarte XI (2013)
Jan Szczepkowski, Wytarte XV (2013)
Artykuły o artyście:
Łukasz Huculak
"Miasto pod kloszem, odizolowane od reszty świata – tą metaforą, wtedy nie całkiem dla mnie zrozumiałą, wyjaśniał mi kiedyś specyficzną atmosferę Sanoka znajomy historyk sztuki.
Izolacja i brak kontaktu. Świat na obrazach Szczepkowskiego to inny świat, coś nas od niego odgradza. Zaludniają go osoby, które, choć realistycznie ukazane i nie całkiem zmyślone, wydają się obce. Są wiarygodne, i jednocześnie nieprawdziwe, znajome, mimo że odległe – „nie stąd”. Dlaczego wyglądają jak zjawy i sąsiedzi zarazem? Dlatego że są na granicy, jedną nogą po tamtej stronie: starsi nie o jedno, lecz o dwa pokolenia. Ta ich garderoba, jednoczęściowa bielizna, skromne fryzury, pozy niczym z elementarza lub tablicy z instrukcją postępowania, wreszcie –pożółkłe grunty i spłowiałe gamy obrazów. Przychodzą z ciemnych czasów brunatnych mundurów, błyszczących halek, stalowych karabinów i bakelitowych odbiorników radiowych. Czasów nie tak jeszcze odległych, choć już nierealnych, strasznych za sprawą opowieści dziadków, a pociągających dzięki zawartości strychów i schowków. Bezpiecznie ukryci w cieniu przyglądamy się skomplikowanym rytuałom zjaw, które autor wywołuje z ciemnego tła. Często jesteśmy świadkami opresji, czy wręcz przemocy, której, formalnie w niej nie uczestnicząc, jesteśmy jakoś współwinni. Patrząc na wyłaniające się z ciemnego tła „Niewypowiadalne”, stajemy w roli reżysera, który światłem więcej skrywa i nie dopowiada, niż ujawnia... Dusi? Może ratuje? Ciemne i duszne obrazy Szczepkowskiego przychodzą z tego pogranicza istnienia i nieistnienia: dowodu – materialnego rekwizytu – i wspomnienia – zawodnej kontaminacji. Mogą być zarazem nie całkiem przebrzmiałą teraźniejszością i echem dnia wczorajszego. Żywym cieniem i żywym trupem.
Jedno z pierwszych skojarzeń malarskich, jakie się nasuwają przy kontakcie z tą twórczością, to nokturny Josepha Wrighta, np. „Eksperyment z pompą próżniową”, na którym grupa obserwatorów pochyla się nad kloszem okrywającym omdlałego ptaka. Choć oczywiste skojarzenia wiodą ku Nowej Rzeczowości i „szkole lipskiej”, wydaje się jednak, że obrazy Szczepkowskiego to malarstwo bardziej austriackie, z Xavierem Winterhalterem, Markusem Schinwaldem, Freudem i mocarstwową przeszłością w tle. Nie tyle czuć w nim zachwyt przeszłością, co lęk przed przyszłością: lepiej już było."
Łukasz Huculak, tekst towarzyszący wystawie „Powracający cień”(9.09-11.10.2013 r.), BWA Galeria Sanocka