UZIEMBŁO Henryk

UZIEMBŁO Henryk BIO

Tytuł:

Wschód księżyca w zimie (1912)

Technika:olej, płótno
Wymiary:100,8 x 131 cm
119,5 x 149 cm (wymiary z oprawą)
Uwagi:Sygnowany i datowany l.d.: "HENRYK UZIEMBŁO | BATOWICE 1912”
Na odwrocie pracy dwie metki: - Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, - Salon (metka niekompletna).

OPIS PRACY:
Obraz Henryka Uziembły przedstawia wieczorny, zimowy widok podkrakowskich Batowic. Malarstwo pejzażowe, obok sztuki monumentalno-dekoracyjnej, było główną domeną twórczości artysty. Malarz potrafił bardzo trafnie oddawać nastrój ukazywanego widoku i barwę obecnego w nim światła, co jest po części efektem inspiracji artysty sztuką Jana Stanisławskiego i impresjonistów francuskich. “Zima w Batowicach” wyróżnia się przy tym bardzo zróżnicowaną fakturą malarską i choć w obrazie dominują partie malowane impastowo, to miejscami lico obrazu traktowane jest bardzo płasko i subtelnie. Kontrast bardzo ciepłych, czerwonawych brązów ukazanej architektury oraz zimnych bieli i fioletów śniegu przyciąga wzrok i budzi bardzo przyjemne odczucia estetyczne.
niedostepny

 

HENRYK UZIEMBŁO - NOTA BIOGRAFICZNA

Henryk Uziembło
Henryk Uziembło
[Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe]

 

Henryk Uziembło urodził się w 1879 roku w Krze (obecnie w obrębie Trzebini), zmarł w 1949 roku w Krakowie. Uczył się na Wydziale Przemysłu Artystycznego Szkoły Przemysłowej w Krakowie, następnie podjął studia na Wydziale Malarstwa Dekoracyjnego Kunstgewerbeschule w Wiedniu u Karola Kargera. W latach 1902-1903 kontynuował edukację w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowniach Teodora Axentowicza i Stanisława Wyspiańskiego. Artysta kształcił się ponadto w Académie Julian w Paryżu oraz w Londynie, gdzie studiował architekturę wnętrz.

W 1905 roku odbył artystyczną podróż do Włoch.

Henryk Uziembło zajmował się projektowaniem dla przemysłu metalurgicznego oraz sztuką książki. Pełnił również funkcję kierownika artystycznego w Zakładzie Witrażów Stanisława Gabriela Żeleńskiego.

Artysta był współzałożycielem towarzystwa Polska Sztuka Stosowana (1901), popularyzatorem hasła zrównania tzw. sztuki "czystej" i użytkowej. Henryk Uziembło był również współwydawcą pisma satyrycznego "Liberum Veto" oraz współredaktorem "Poradnika Graficznego".

W 1915 roku artysta został powołany w szeregi armii austro-węgierskiej. W tym okresie dokumentował życia wojska,przedstawiając poszczególnych żołnierzy i sceny z frontu. W tym czasie najczęściej tworzył w technice akwareli.

Henryk Uziembło został kronikarzem Legionów Polskich, zaś w 1920 roku powierzono mu oprawę artystyczną aktu zaślubin Polski z morzem w Pucku.

W 1922 roku rozpoczął pracę w Państwowej Szkole Zdobnictwa i Przemysłu Artystycznego w Krakowie, gdzie został wykładowcą.

Twórczość Henryka Uziembły

Artysta tworzył w różnych technikach, za pomocą farb olejnych, akwarelowych i pasteli.

Henryk Uziembło tworzył nastrojowe pejzaże, w których są widoczne wpływy twórczości Jana Stanisławskiego i francuskich postimpresjonistów. W swoich pracach przedstawiał m.in. górskie widoki, morskie brzegi, weduty, portrety i sceny rodzajowe.

Malarstwo Henryka Uziembły jest łączone z tzw. stylem swojskim.

Poza malarstwem sztalugowym Henryk Uziembło tworzył grafikę oraz malarstwo monumentalne, tworzył projekty witraży i mozaik.

Po I wojnie światowej artysta wciąż tworzył sztukę użytkową, projektował grafikę książkową, meble, tkaniny oraz mozaiki.

Henryk Uziembło - wystawy i zbiory

Artysta często eksponował swoje obrazy. Prace Henryka Uziembły znajdują się w licznych kolekcjach prywatnych i muzealnych, m. in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie i Muzeum Narodowego w Krakowie.

 

TEKSTY O ARTYŚCIE

"To, czego nauczył się w okresie studyów pejzażowych naprzykład, a głównie oryginalnych wartości koloru, to uchroniło go następnie od konwencyonalności w malowaniu i od zadowalania się szablonową obserwacyą. Pejzaże i obrazy o tematach ludowych Uziembły są nadzwyczaj mocne w natężeniu barw, bardzo kolorowe, malowane szeroko, gęstą warstwą malarskiego "ciasta", jak się w argocie malarskim nazywa farbę. Prócz wrażliwości wysoce oryginalnej na kolor w obrazach Uziembły, względnie w pejzażach, widoczne jest poczucie natury, jej poezyi i rodzimego sentymentu, który w niejednej jego pracy znalazł bardzo szczęśliwy wyraz. W tym dziale pracy malarskiej, w którym wyładowuje się zwykle bezpośrednio entuzyazm malarza dla natury i jej piękna, to jest w pejzażach, realizuje Uziembło liryczne właściwości swego talentu. Jako dekorator zatem, architekt wnętrz itd. wykazuje on zasadnicze, solidne powiedziałbym wartości swej indywidualności, te którymi torował sobie drogę w życiu, więc dążenie do ładu, spoistości, porządku."

Wilhelm Mitarski, Henryk Uziembło. Sylwetka, Kraków 1916, s. 13.

 

Poszukujemy prac artysty

 

NIEDOSTĘPNE PRACE ARTYSTY

niedostępne
niedostępne


Jeżeli chcą Państwo sprzedać prace tego artysty prosimy o kontakt

x
«
»