BRZESKI Janusz Maria
Tytuł: | Zwierzęca natura |
Technika: | tusz, ołówek, papier |
Wymiary: | 22 x 18 cm 42,5 x 33 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.śr.: "jMB" PROWENIENCJA: - kolekcja Andrzeja Wierzchowskiego, - kolekcja prywatna. |
Cena: | 2500 zł |
Tytuł: | Ku zwycięstwu - martwa natura wojskowa |
Technika: | tusz, papier |
Wymiary: | 12,5 x 18 cm 33 x 40,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.śr.: "j" PROWENIENCJA: - kolekcja Andrzeja Wierzchowskiego, - kolekcja prywatna. |
Cena: | 2400 zł |
Tytuł: | Wielkanoc |
Technika: | tusz, ołówek, papier |
Wymiary: | 19,5 x 14 cm (w świetle passe-partout) 40,5 x 30,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "jmb.-" |
Cena: | 2800 zł |
Tytuł: | W loży |
Technika: | olej, karton |
Wymiary: | 24 x 20 cm 46 x 40,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany l.d.: "J. MBrzeski | 46" Praca jest reprodukowana w publikacji Andrzeja Wierzchowskiego Janusz Marja Brzeski (1907-1957) rysunki i obrazy (Kraków; s. 83). PROWENIENCJA: - zakup od rodziny artysty, - kolekcja Jerzego Kurczyny. |
Cena: | 4800 zł |
Tytuł: | Portret Żyda (1930) |
Technika: | drzeworyt, bibuła |
Wymiary: | 12 x 12 cm (grafika) 12,5 x 13,5 cm (w świetle passe-partout) 30,5 x 24,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany opisany tuszem p.d.: "janusz Maria Brzeski | Paris 1930" Opisany tuszem l.d.: "№2 - (1-100)" |
Cena: | 1600 zł |
Tytuł: | Ponad miastem (1929) |
Technika: | drzeworyt, bibuła |
Wymiary: | 12,2 x 12,2 cm (grafika) 15 x 14,8 cm (w świetle passe-partout) 30,5 x 24,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i opisany tuszem p.d.: "janusz Maria Brzeski | Paris 1929" |
Cena: | 1600 zł |
Tytuł: | Miasto |
Technika: | tusz, papier |
Wymiary: | 20,5 x 12,8 cm (wymiary w świetle passe-partout) 41,6 x 33 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "Bski" PROWENIENCJA: - kolekcja rodziny artysty. Praca prezentowana na Wystawie w Związku Artystów w Poznaniu w 1920 r. |
Cena: | 1800 zł |
Tytuł: | Projekt okładki "Ryś, wilk i dziewczyna" Janusza Meissnera (1950) |
Technika: | karton, gwasz |
Wymiary: | 21,5 x 15 cm 39,5 x 30 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "JMBrzeski" PROWENIENCJA: - kolekcja rodziny artysty. |
Tytuł: | La bourdelle (1929) |
Technika: | drzeworyt, bibuła, ed. 3/25 |
Wymiary: | 12,5 x 12,5 cm, 33,5 x 23 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Drzeworyt powstał z oryginalnego klocka Janusza Marii Brzeskiego z 1929 roku. Odbił Sławomir Chrystow w 2021 roku. Istnieje możliwość oprawy tej pracy w passe-partout oraz ramę. Koszt oprawy jest wyceniany indywidualnie w odniesieniu do konkretnego wyboru. |
Cena: | 800 zł |
Tytuł: | Ponad miastem (1929) |
Technika: | drzeworyt, bibuła, ed. 3/25 |
Wymiary: | 12,5 x 12,5 cm 33,5 x 23 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Drzeworyt powstał z oryginalnego klocka Janusza Marii Brzeskiego z 1929 roku. Odbił Sławomir Chrystow w 2021 roku. Istnieje możliwość oprawy tej pracy w passe-partout oraz ramę. Koszt oprawy jest wyceniany indywidualnie w odniesieniu do konkretnego wyboru. |
Cena: | 800 zł |
Tytuł: | Portret Żyda (1930) |
Technika: | drzeworyt, bibuła, ed. 1/25 |
Wymiary: | 12,5 x 12,5 cm 15 x 15 cm (wymiary w świetle passe-partout) 28,6 x 28,6 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Drzeworyt powstał z oryginalnego klocka Janusza Marii Brzeskiego z 1930 roku. Odbił Sławomir Chrystow w 2021 roku. |
Cena: | 1000 zł |
Tytuł: | Apollinaire-wspomnienie (1929) |
Technika: | drzeworyt, bibuła, ed. 1/25 |
Wymiary: | 12,5 x 12,5 cm 15 x 15 cm (wymiary w świetle passe-partout) 28,6 x 28,6 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | Drzeworyt powstał z oryginalnego klocka Janusza Marii Brzeskiego z 1929 roku. Odbił Sławomir Chrystow w 2021 roku. |
Cena: | 1000 zł |
Tytuł: | Drzewa (1946) |
Technika: | olej, tektura |
Wymiary: | 25 x 19 cm (wymiary w świetle passe-partout) 44 x 38 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany p.d.: "Janusz Brzeski | 46" |
Cena: | 2300 zł |
JANUSZ MARIA BRZESKI
Janusz Maria Brzeski
[Źródło: NAC]
Janusz Maria Brzeski urodził się w 1907 roku w Warszawie, zmarł w 1957 w Krakowie. Ukończył Szkołę Sztuk Zdobniczych w Poznaniu pod kierunkiem Jerzego Woronieckiego. W roku 1928 roku uzyskał absolutorium. W latach 20. wyjechał na stypendium do Włoch oraz Francji. W latach 1929-1930 przebywał w Paryżu, zapoznając się tamże ze sztuką surrealizmu i eksperymentując z fotografią. W tym okresie artysta pracował także w różnego rodzaju agencjach graficznych, dla tygodnika "Vu", a także przy produkcji filmów w wytwórni "Paramount".
W 1930 roku artysta powrócił do Polski i zamieszkał w Krakowie, rozpoczynając współpracę z tygodnikami koncernu "Ilustrowanego Kuriera Codziennego": "AS" i "Tajny detektyw".
W 1931 roku Janusz Maria Brzeski z Kazimierzem Podsadeckim zorganizowali pierwszą wystawę fotografii modernistycznej, w której brali udział m.in. Man Ray i László Moholy-Nagy.
W 1932 roku Janusz Maria Brzeski stworzył Studio Polskiej Awangardy Filmowej (SPAF), które funkcjonowało tylko do roku 1934. W powstałych tam filmach artysta użył wiele zabiegów o awangardowym charakterze m.in. filmowanie fotomontaży. Od 1933 roku należał do Cechu Artystów Plastyków "Jednoróg". Po II wojnie światowej artysta ponownie pracował w drukarniach.
Twórczość Janusza Marii Brzeskiego
Pierwsze prace graficzne oraz typograficzne Janusza Marii Brzeskiego stylistycznie odwoływały się do ekspresjonizmu niemieckiego.
Artysta tworzył abstrakcyjne fotogramy, fotomontaże oraz fotografie inscenizowane.
W 1930 roku Janusz Maria Brzeski, czerpiąc inspiracje z psychoanalizy Zygmunta Freuda, stworzył zbiór fotokolaży oraz kolaży pt. "Sex".
W styczniu 1934 roku dla "Kuriera Literacko-Naukowego" artysta stworzył cykl fotomontaży "Narodziny robota", w których Janusz Maria Brzeski odwołał się do konstruktywizmu, zaprzeczając istnieniu indywidualności człowieka w dobie zmechanizowania świata.
Twórczość artysty wykazuje wpływy modernistyczne i postmodernistyczne. Niekiedy podkreśla się pokrewieństwo prac Janusza Marii Brzeskiego z kompozycjami czeskich surrealistów. Dzieła Janusza Marii Brzeskiego wykraczały poza swoje czasy i są przykładem wykorzystania zabiegów awangardowych do komercyjnych wydawnictw prasowych.
Prace artysty można znaleźć w zbiorach m.in. Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Narodowego w Warszawie oraz Muzeum Sztuki w Łodzi.