FAŁAT Julian BIO | |
Tytuł: | Portret Jabłonowskiego |
Technika: | akwarela, ołówek, karton |
Wymiary: | 24 x 19,5 cm (w świetle) 36,4 x 32 cm (z oprawą) |
Uwagi: | sygnowany l.d.: „ J Fałat” opis na odwrocie: „Portret Jabłonowskiego | … J. N… | 1939 r” opis pracy: Praca Juliana Fałata przedstawia popiersie eleganckiego mężczyzny w dojrzałym wieku. Twarz sportretowanego jest poważna, jego głęboko osadzone oczy ze skupieniem wpatrzone są przed siebie. Artysta przedstawił modela na neutralnym, burgundowym tle. Praca charakteryzuje się doskonałym warsztatem, płynnie walorowane plamy barwne świadczą o mistrzowskim opanowaniu techniki akwareli przez malarza. „Portret Jabłonowskiego” wpisuje się w zespół pełnych powagi i dumy akwarelowych wizerunków męskich malowanych przez Juliana Fałata. |
JULIAN FAŁAT
Julian Fałat urodził się 30 lipca w 1853 roku w Tuligłowach, zmarł w 1929 roku w Bystrej. W latach 1869-187 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych w pracowni Władysława Łuszczkiewicza i Leona Dembowskiego. W latach 1877-1880 naukę kontynuował w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium u Alexandra Strähubera i Johana Leonhardta Raaba, później wyjechał do Rzymu. W 1882 roku Julian Fałat zamieszkał w Warszawie. W 1884 roku malarz udał się w podróż do Hiszpanii i Francji, a rok później artysta odbył wyprawę morską dookoła świata.
W 1886 roku nastąpił przełom w karierze artysty, kiedy to w trakcie polowania w Nieświeżu poznał księcia Wilhelma Pruskiego, w związku z czym w latach 1886-1895 pracował jako malarz nadworny Wilhelma II. W latach 1894-1895 Współpracował również z Wojciechem Kossakiem przy panoramie "Berezyna".
Od 1895 roku Julian Fałat pełnił funkcje dyrektora Szkoły Sztuk Pięknych w Krakowie, w której to zaczął wprowadzać znaczące dla dalszych losów uczelni reformy systemu nauczania.
Po przejściu na emeryturę artysta zamieszkał w Bystrej.
Twórczość Juliana Fałata
Malarz specjalizował się w technice akwareli, zaś głównym tematem w jego malarstwie były pejzaże oraz sceny myśliwskie.
We wczesnym okresie Julian Fałat tworzył obrazy w konwencji realistycznej. Od lat 90. XIX wieku w malarstwie artysty zauważalne jest przejście od realizmu w kierunku impresjonizmu. W akwarelach powstałych w tym czasie szczególnie zauważalne są silne efekty światłocieniowe.
Artysta był również portrecistą. Malowane w technice akwareli prace charakteryzują się niezwykłą lekkością i szkicowością (np. "Portret Gabrieli Zapolskiej" ze zbiorów Muzeum Narodowego w Kielcach).
Julian Fałat współpracował również z warszawskimi tygodnikami "Tygodnik Ilustrowany", "Kłosy", "Biesiada", "Tygodnik Powszechny" jako ilustrator, przedstawiając zwykle życie codzienne warszawiaków i karykatury - te ostatnie były publikowane w satyrycznym piśmie "Liberum Veto".
Julian Fałat - wystawy i kolekcje
Artysta eksponował swoje prace na licznych wystawach w kraju i za granicą, również w Ameryce. Malarz prezentował swoje obrazy m.in. w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych.
Prace autorstwa Juliana Fałata znajdują się w wielu zbiorach prywatnych i publicznych. Obrazy tego twórcy można znaleźć np. w kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Narodowego w Warszawie i Muzeum Sztuki w Łodzi.
Artykuły o Julianie Fałacie:
"Drogę z Singapuru, na wschód do Japonii i dalej dookoła świata odbył Fałat jako jeden z pierwszych artystów europejskich. Wcześniej tą samą trasą podróżował niemiecki malarz-podróżnik, gdańszczanin Eduard Hildebrandt (1817-1868) przywożąc z tej wycieczki około trzystu akwarel romantyczno nastrojowych, które niegdyś były bardzo popularne. Znał je także Fałat. Hildebrandt wyjechał do Japonii w roku 1865, a więc dwadzieścia lat wcześniej niż polski artysta. […] Twórczość Fałata stanowi w Polsce najwcześniejszy i stosunkowo głęboko przemyślany przykład recepcji sztuki japońskiej."
~ Jerzy Malinowski
[Cyt. za: Julian Fałat, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1985, s. 23.]