JENTA-DMITRUK Małgorzata BIO | |
Tytuł: | Wędrówka gorących słońc (2019) z cyklu Wszystkie słońca świata |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 60 x 80 cm 69,5 x 89,5 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "M. JENTA-DMITRUK" Praca brała udział w wystawie Małgorzaty Jenty-Dmitruk "Pejzaże nie całkiem niemożliwe" (24 VIII-4 IX 2020) (link) |
MAŁGORZATA JENTA-DMITRUK
Małgorzata Jenta-Dmitruk urodziła się w 1959 roku. Studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Grafiki. W 1986 roku otrzymała dyplom w pracowni wklęsłodruku prof. Andrzeja Pietscha. Została Stypendystką Ministra Kultury i Sztuki. Artystka wypracowała charakterystyczny dla swojej twórczości styl. Grubo malowane płótna skrywają zmultiplikowane motywy, które tworzą pewnego rodzaju mozaikę. Cechą stałą w tych płótnach jest przebiegająca wokół krawędzi obrazu bordiura.
Rzędy symboli-znaków nawiązują do pewnego rodzaju pisma obrazkowego, na co kierują widza alegoryczne tytuły obrazów np. Białe noce, Totemy z mojego świata. Charakterystyczna dla artystki jest użyta intensywna kolorystyka. Jasne tło niemal zawsze kontrastuje ciemniejszymi oraz kolorami elementów kompozycji. W 2010 roku w naszej Galerii miała miejsce wystawa prac artystki pt.: "Siódma rzeka - malarstwo ideogramu"
Małgorzata Jenta-Dmitruk brała udział w wystawach małych form graficznych i ekslibrisu: - Małe Formy Graficzne, - Łódź, Międzynarodowe Biennale Ekslibrisu Współczesnego, -Malbork, Międzynarodowe Biennale Małych Form Graficznych ,-Ostrów Wielkopolski. Artystka została nagrodzona w konkursie "Mały Format'' w Krakowie.
Pejzaże nie całkiem niemożliwe
Na pierwszy rzut oka dekoracyjne i abstrakcyjne, ale gdy podejdziemy bliżej odkrywają przed nami swoje narracyjne sekrety - takie właśnie są obrazy Małgorzaty Jenty-Dmitruk.
Artystka urodziła się w 1959 roku. Studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 1986 roku otrzymała dyplom na Wydziale Grafiki w pracowni wklęsłodruku prof. Andrzeja Pietscha. Początkowo wyrażała swoje emocje poprzez grafikę, do której później dołączyła technika pasteli, a finalnie również malarstwo. Analizując te drogi twórczości, nie sposób nie dostrzec ich wzajemnego przenikania się. Na płótnach artystki dominują niewielkie graficzne ideogramy. Zmultiplikowane i ściśle ułożone znaki, tworzą pewnego rodzaju mozaikę, w której mieszają się w motywy abstrakcyjne i symbole, tworząc ukryte narracje, które artystka często łączy w cykle. Ten tytułowy - "Pejzaże nie całkiem niemożliwe" - jest realizowany od kilku lat.
WYBRANE WYSTAWY
2020 - Pejzaże nie całkiem niemożliwe, Galeria Sztuki ATTIS, Kraków
2010 - "Siódma rzeka - malarstwo ideogramu" Galeria Sztuki ATTIS, Kraków;
2010 - Wystawa malarstwa w Galerii Asteion, Tokio;
2009 - Wystawa malarstwa w Galerii Asteion, Tokio;
2008 - Wystawa malarstwa w Galerii Asteion, Tokio;
2007 - Wystawa malarstwa w Galerii Asteion, Tokio;
2006 - Wystawa malarstwa w Galerii Raven, Kraków;
2004 - Wystawa malarstwa w Galerii Zofii Weiss, Kraków;
2002 - Pastele i Malarstwo, Galeria Rękawka, Kraków;
2001 - Wystawa Pasteli, Galeria Labirynt, Kraków;
1993 - Wystawa Pasteli, Kraków;
1992 - Wystawa Malarstwa i Pasteli, Nowy Targ; Wystawa Pasteli , Tokio, Japonia; Wystawa Pasteli, Kraków;
1991 - Wystawa Pasteli, Kraków; Wystawa Pasteli, Toruń;
1990 - Wystawa Grafiki - Sofia, Bułgaria;
ARTYKUŁY NA TEMAT Małgorzaty Jenty-Dmitruk
Stanisław Tabisz Zapis upływające czasu Malarstwo Małgorzaty Jenty-Dmitruk
"Rozdrobnione ideogramy, znaki symbole na obrazach Małgorzaty Jenty-Dmitruk nie wywołują wrażenia niepokoju, puentylistycznej ruchliwości czy obsesyjnej mechaniki zabijania pustki. Przeciwnie, są one malowane na płótnach w jakimś zdecydowanym porządku, z zastosowaniem niekiedy regularnych podziałów kasetonowych lub jak kto woli podziałów w kratkę. Skojarzyć je można najprościej z kobiercami wschodnimi, zwłaszcza te z bordiurą (czyli obramowaniem wzdłuż krawędzi obrazu) lub, również wschodnimi, mandalami o wyraźnie centrycznym porządku. Zasada komponowania całości płócien Małgorzaty Jenty-Dmitruk sprowadza się często do tzw. "kompozycji rzędowej", którą charakteryzuje poziomy podział na kilka wąskich płaszczyzn (pasów), gdzie w malowane są w kolejności poszczególne elementy, często piramidalne kształty, niczym znaki pisma obrazkowego, kumulujące w sobie ukryte treści i znaczenia. W innych przypadkach mamy do czynienia z regularnym rozrysowaniem płaszczyzny na małe prostokąty, które niczym kafelki w łazience tworzą urozmaiconą mozaikę wzorów o zindywidualizowanym charakterze. Każdy z prostokątów (również kwadratów) jest w swoim obrębie niepowtarzalnym zapisem kodu, którego walory dekoracyjne i magiczne prowadzą w stronę duchowych obszarów skupienia i medytacji. Malując swoje obrazy Małgorzata Jenta-Dmitruk posługuje się pewnym systemem. Od samego początku jest on wynikiem racjonalnego postępowania ku zaskakującej zagadce, jaką finalizuje się akt porządkowania i kreacji. Odkrywam ze zdumieniem, że rozumne i metodyczne działanie na gruncie sztuki wcale nie musi prowadzić do konkretu i oschłej rzeczowości. Efektem końcowym jest magia, być może również metafizyczna sublimacja, ale one, zanim zaistnieją w zjawisku wizualnym, muszą najpierw skondensować się w myślach i wyobraźni artystki. Skupienie twórcze bowiem to pewien stan egzystencjalny, pełen wizjonerskich skojarzeń i przeczuć, ale i niedookreślenia. To energia, której strumień ożywiony uaktywnianiem obszaru podświadomości wpływa na to, co można nazwać zobiektywizowaną realnością. Trzeba podkreślić, wpływa na tę realność w sposób podmiotowy, a więc nadaje jej mentalny sens i wywołuje osobliwą atmosferę. Zapisane kodami znaków i symboli płótna Małgorzaty Jenty-Dmitruk przypominają poniekąd uszeregowane obrazki pisma egipskiego. Oczywiście nie w sposób dosłowny, ale w zakresie metody konstruowania komunikatów. Te małe ideogramy, wpisywane w kolejne pola kompozycji malarskich, są rezultatem przyjęcia i użycia jakiegoś tajemniczego pisma, które umożliwia artystce konsekwentne poruszanie się w czasie. Można więc je uznać za rodzaj zapisu upływającego czasu, spełniającego warunki w trakcie procesu twórczego do zaistnienia i osiągnięcia stanu medytacji."
Stanisław Tabisz, Zapis upływającego czasu Malarstwo Małgorzaty Jenty-Dmitruk, Kraków maj 2004, Katalog "Małgorzata Jenta-Dmitruk Daleko stąd, Zapis upływającego czasu."
Jolanta Antecka, Znaki i faktury Małgorzaty Jenty-Dmitruk
W galerii Attis, przy Starowiślnej 14, trwa wystawa malarstwa Małgorzaty Jenty-Dmitruk. Małgorzata Jenta-Dmitruk należy do niemałej grupy absolwentów Wydziału Grafiki krakowskiej ASP uprawiających malarstwo jako główny kierunek twórczości. To zdarzyło się sporej grupie wychowanków Zbysława Maciejewskiego i z lat późniejszych Stanisława Batrucha. Debiutowała wystawą grafiki, ale tę uwidocznioną na dyplomie dyscyplinę sztuki wkrótce zaczęła zdradzać z malarstwem; na początku pastelowym, później olejnym. Płaszczyznę obrazu pokrywa znakami skłaniającymi widza do uruchomienia systemu skojarzeń. Znaki można "czytać" każdy z osobna; każdy jest małą opowieścią, albo kolejno i wtedy odnajdziemy niemal epicką narrację. Na obecnej wystawie mamy tryptyk, którego każda część jest samodzielnie istniejącym obrazem, ale dopowiadają się i są niezobowiązująco połączone znakiem graficznym. Nowością w malarstwie Małgorzaty Jenty-Dmitruk są mocne, zdecydowane faktury sprawiające, że obraz unosi się ponad płaszczyznę, wprowadzając się inne niż dotąd światło, dopełniając to, jakie artystka wyprowadza z czarnego podobrazia. To kolejna wystawa w galerii prowadzonej przez Ryszarda Lachmana przedstawiciela nowej generacji w rodzinie od paru pokoleń zajmującej się oprawą obrazów.
Jolanta Antecka, Dziennik Polski, nr 275, 25.11.2010 r. "Znaki i faktury Małgorzaty Jenty-Dmitruk"
NIEDOSTĘPNE PRACE ARTYSTKI