MICHAŁOWSKI Piotr BIO | |
Tytuł: | Gniady koń |
Technika: | akwarela, ołówek, papier |
Wymiary: | 28,3 x 26,5 cm |
Uwagi: | Opisany na odwrocie ołówkiem przez Wlastimila Hofmana: "Otrzymałem dnia 17 | sierpnia 1934 r tego konia | od Państwa Ludwików Michałowskich | będąc z Adzią w Krzysztoforzycach | w odwiedzinach w dworku w którym | Piotr Michałowski żył i umarł | Wlastimil Hofman | 17/VIII 34"
Obraz został sprzedany na 40. Aukcji Dzieł Sztuki Krakowskiego Domu Aukcyjnego (15 X 2024) [ZOBACZ WYNIKI] |
Portret Piotra Michałowskiego. [Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe]
Piotr Michałowski urodził się w 1800 roku, zmarł w 1855 r. Odebrał wszechstronne wykształcenie w zakresie nauk przyrodniczych, matematyki i filologii klasycznej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz prawa i nauk politycznych na Uniwersytecie w Getyndze, ponadto uczęszczał na zajęcia rysunku u Michała Stachowicza, Józefa Brodowskiego oraz Franciszka Lampiego.
Przez całe życie pracował w instytucjach publicznych, był cenionym społecznikiem, uczestniczył w powstaniu listopadowym. Malarstwo było dla niego wyłącznie działalnością poboczną. W 1832 wyjechał na trzy lata za granicę, by pracować nad swoim warsztatem malarskim. Początkowo wstąpił do pracowni Nicolasa Touissant Charleta w Paryżu gdzie szybko zyskał sławę jako zdolny akwarelista i rysownik, przebywał także w Londynie. Po powrocie do Polski w 1835 zajął się administrowaniem rodzinnym majątkiem w podkrakowskich Krzyżtoporzycach oraz działalnością społeczną malując wyłącznie z potrzeby serca. Jego twórczość została doceniona dopiero po śmierci, czego dowodem była wystawa indywidualna zorganizowana w 1894 roku we Lwowie, która przyniosła mu pośmiertnie miano najwybitniejszego malarza polskiego pierwszej połowy XIX wieku. Duży wpływ na jego styl miała poznana w młodości twórczość Aleksandra Orłowskiego oraz płótna Theodore’a Gericault, z którymi zetknął się w czasie pobytu w Paryżu, a także wydarzenia historyczne, wojny napoleońskie i powstanie listopadowe. Tworzył głównie rysunki, akwarele i obrazy olejne przedstawiające sceny batalistyczne, rodzajowe, portrety. Charakterystycznymi cechami jego malarstwa są perfekcyjny rysunek, zamaszyste pociągnięcia pędzla oraz realizm przedstawień.