OLBIŃSKI Rafał
Rafał Olbiński to jeden z najbardziej znanych polskich artystów
Zajmuje się malarstwem, scenografią i ilustracją. Jego prace zaliczane są do nurtu realizmu magicznego i malarstwa fantastycznego, malarz inspiruje się surrealizmem.
Obrazy, rysunki, albumy, grafiki i inkografie Rafała Olbińskiego w Galerii Sztuki ATTIS:
Tytuł: | Tęcza II |
Technika: | inkografia, papier, edycja VII/XX, sygnowana p.d. ołówek: "Olbiński" |
Wymiary: | 24 x 31 cm (wymiary pracy) 30 x 41,7 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Praca należy do autorskiej edycji inkografii sygnowanych ołówkiem oraz opatrzonych suchą pieczęcią. Do dzieła dołączony jest certyfikat potwierdzający jego autentyczność.
Zobacz propozycje oprawy. |
Cena: | 1900 zł |
Tytuł: | Tekstura przypadkowego pragnienia |
Technika: | inkografia, papier, edycja III/XX, sygnowana p.d. ołówek: "Olbiński" |
Wymiary: | 34,5 x 25 cm (wymiary pracy) 41,8 x 30 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Praca należy do autorskiej edycji inkografii sygnowanych ołówkiem oraz opatrzonych suchą pieczęcią. Do dzieła dołączony jest certyfikat potwierdzający jego autentyczność.
Zobacz propozycje oprawy. |
Cena: | 1900 zł |
Tytuł: | Serce |
Technika: | inkografia, papier, edycja X/XX, sygnowana p.d. ołówek: "Olbiński" |
Wymiary: | 30,5 x 26,1 cm (wymiary pracy) 41,7 x 29,8 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Praca należy do autorskiej edycji inkografii sygnowanych ołówkiem oraz opatrzonych suchą pieczęcią. Do dzieła dołączony jest certyfikat potwierdzający jego autentyczność.
Zobacz propozycje oprawy. |
Cena: | 1900 zł |
Tytuł: | Pieśń żeglarza |
Technika: | inkografia, papier, edycja I/XX, sygnowana p.d. ołówek: "Olbiński" |
Wymiary: | 34,4 x 25 cm (wymiary pracy) 41,8 x 29,9 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Praca należy do autorskiej edycji inkografii sygnowanych ołówkiem oraz opatrzonych suchą pieczęcią. Do dzieła dołączony jest certyfikat potwierdzający jego autentyczność.
Zobacz propozycje oprawy. |
Cena: | 1900 zł |
Tytuł: | Uwodzenie |
Technika: | inkografia, papier, edycja I/XX, sygnowana p.d. ołówek: "Olbiński" |
Wymiary: | 34,4 x 25 cm (wymiary pracy) 41,8 x 29,9 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Praca należy do autorskiej edycji inkografii sygnowanych ołówkiem oraz opatrzonych suchą pieczęcią. Do dzieła dołączony jest certyfikat potwierdzający jego autentyczność.
Zobacz propozycje oprawy. |
Cena: | 1900 zł |
Tytuł: | Taniec dla nieobecnego |
Technika: | inkografia, papier, edycja II/XX, sygnowana p.d. ołówek: "Olbiński" |
Wymiary: | 32,3 x 25 cm (wymiary pracy) 41,7 x 29,9 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Praca należy do autorskiej edycji inkografii sygnowanych ołówkiem oraz opatrzonych suchą pieczęcią. Do dzieła dołączony jest certyfikat potwierdzający jego autentyczność.
Zobacz propozycje oprawy. |
Cena: | 1900 zł |
Tytuł: | Oko Meduzy |
Technika: | inkografia, papier, edycja I/XX, sygnowana p.d. ołówek: "Olbiński" |
Wymiary: | 32,1 x 25 cm (wymiary pracy) 42 x 30 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Praca należy do autorskiej edycji inkografii sygnowanych ołówkiem oraz opatrzonych suchą pieczęcią. Do dzieła dołączony jest certyfikat potwierdzający jego autentyczność.
Zobacz propozycje oprawy. |
Cena: | 1900 zł |
Tytuł: | Requiem II |
Technika: | inkografia, papier, edycja VI/XX, sygnowana p.d. ołówek: "Olbiński" |
Wymiary: | 41,3 x 29,9 cm (wymiary pracy) 50 x 34,8 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Praca należy do autorskiej edycji inkografii sygnowanych ołówkiem oraz opatrzonych suchą pieczęcią. Do dzieła dołączony jest certyfikat potwierdzający jego autentyczność. |
Cena: | 2500 zł |
Tytuł: | Labirynt |
Technika: | inkografia, papier, edycja XV/XX, sygnowana p.d. ołówek: "Olbiński" |
Wymiary: | 30,8 x 25 cm (wymiary pracy) 41,8 x 30 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Praca należy do autorskiej edycji inkografii sygnowanych ołówkiem oraz opatrzonych suchą pieczęcią. Do dzieła dołączony jest certyfikat potwierdzający jego autentyczność.
Zobacz propozycje oprawy. |
Cena: | 1900 zł |
Tytuł: | Requiem dla Chopina II |
Technika: | inkografia, papier, edycja X/XX, sygnowana p.d. ołówek: "Olbiński" |
Wymiary: | 34,4 x 25 cm (wymiary pracy) 41,7 x 29,8 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Praca należy do autorskiej edycji inkografii sygnowanych ołówkiem oraz opatrzonych suchą pieczęcią. Do dzieła dołączony jest certyfikat potwierdzający jego autentyczność.
Zobacz propozycje oprawy. |
Cena: | 1900 zł |
Tytuł: | Milcząca spowiedź |
Technika: | inkografia, papier, edycja XII/XX, sygnowana p.d. ołówek: "Olbiński" |
Wymiary: | 33,7 x 25 cm (wymiary pracy) 41,8 x 30 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Praca należy do autorskiej edycji inkografii sygnowanych ołówkiem oraz opatrzonych suchą pieczęcią. Do dzieła dołączony jest certyfikat potwierdzający jego autentyczność.
Zobacz propozycje oprawy. |
Cena: | 1900 zł |
Tytuł: | Życie to jesienny dzień, gdy odlatują ptaki |
Technika: | inkografia, papier, edycja XIX/XX, sygnowana p.d. ołówek: "Olbiński" |
Wymiary: | 34,5 x 25 cm (wymiary pracy) 41,7 x 29,8 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Praca należy do autorskiej edycji inkografii sygnowanych ołówkiem oraz opatrzonych suchą pieczęcią. Do dzieła dołączony jest certyfikat potwierdzający jego autentyczność.
Zobacz propozycje oprawy. |
Cena: | 1900 zł |
Tytuł: | Siła perswazji |
Technika: | inkografia, papier, edycja I/XX, sygnowana p.d. ołówek: "Olbiński" |
Wymiary: | 25 x 34,3 cm (wymiary pracy) 29,7 x 41,7 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Praca należy do autorskiej edycji inkografii sygnowanych ołówkiem oraz opatrzonych suchą pieczęcią. Do dzieła dołączony jest certyfikat potwierdzający jego autentyczność.
Zobacz propozycje oprawy. Fragment wiersza zainspirowanego prezentowaną kompozycją R. Olbińskiego: Ian David Lukins "Siła perswacji" (fragment), tłum. H. Cieplińska: "Znów odwieczna pora miłości. I znów to ty, który - wabiony, zauroczony, nie mogąc usiedzieć na miejscu - właśnie wykupiłeś bilet bez powrotu. Pamiętaj, to ta o wonnych ruchach, to ona stoi na straży wejścia do starannie przystrzyżonej, acz zdradliwej gęstwiny, gdzie zarozumialcy padają łatwym łupem zwinnej, przebiegłej kotki. Nie daj się zwieść. [...]" [Cyt. za: Rafał Olbiński, Ian David Lukins, Olbiński. Ars picturae, Olszanica 2018, s. 22.] |
Cena: | 1900 zł |
Tytuł: | Madame Butterfly |
Technika: | inkografia, papier, edycja XV/XX, sygnowana p.d. ołówek: "Olbiński" |
Wymiary: | 34,5 x 25 cm (wymiary pracy) 42 x 29,8 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Praca należy do autorskiej edycji inkografii sygnowanych ołówkiem oraz opatrzonych suchą pieczęcią. Do dzieła dołączony jest certyfikat potwierdzający jego autentyczność.
Zobacz propozycje oprawy. |
Cena: | 1900 zł |
Tytuł: | Uwertura |
Technika: | inkografia, papier, edycja VII/XX, sygnowana p.d. ołówek: "Olbiński" |
Wymiary: | 34,5 x 25 cm (wymiary pracy) 41,8 x 29,8 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Praca należy do autorskiej edycji inkografii sygnowanych ołówkiem oraz opatrzonych suchą pieczęcią. Do dzieła dołączony jest certyfikat potwierdzający jego autentyczność.
Zobacz propozycje oprawy. |
Cena: | 1900 zł |
Tytuł: | Nocne fascynacje |
Technika: | inkografia, papier, edycja I/XX, sygnowana p.d. ołówek: "Olbiński" |
Wymiary: | 34,5 x 24,9 cm (wymiary pracy) 41,8 x 29,7 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Praca należy do autorskiej edycji inkografii sygnowanych ołówkiem oraz opatrzonych suchą pieczęcią. Do dzieła dołączony jest certyfikat potwierdzający jego autentyczność.
Zobacz propozycje oprawy. |
Cena: | 1900 zł |
Tytuł: | Gdzieś w czasie |
Technika: | inkografia, papier, sygnowana p.d. ołówek: "Olbiński", edycja VIII/XX |
Wymiary: | 33,4 x 24,8 cm (wymiary pracy), 41,7 x 29,8 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Praca należy do autorskiej edycji inkografii sygnowanych ołówkiem oraz opatrzonych suchą pieczęcią. Do dzieła dołączony jest certyfikat potwierdzający jego autentyczność.
Zobacz propozycje oprawy. |
Cena: | 1900 zł |
Tytuł: | Primavera |
Technika: | inkografia, papier, edycja II/XX, sygnowana p.d. ołówek: "Olbiński" |
Wymiary: | 33,6 x 25 cm (wymiary pracy) 41,8 x 30 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Praca należy do autorskiej edycji inkografii sygnowanych ołówkiem oraz opatrzonych suchą pieczęcią. Do dzieła dołączony jest certyfikat potwierdzający jego autentyczność.
Zobacz propozycje oprawy. |
Cena: | 1900 zł |
Tytuł: | Teoria obiektywizmu |
Technika: | inkografia, papier, edycja XII/XX, sygnowana p.d. ołówek: "Olbiński" |
Wymiary: | 34,5 x 25 cm (wymiary pracy), 41,8 x 29,8 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Praca należy do autorskiej edycji inkografii sygnowanych ołówkiem oraz opatrzonych suchą pieczęcią. Do dzieła dołączony jest certyfikat potwierdzający jego autentyczność.
Zobacz propozycje oprawy. |
Cena: | 1900 zł |
Tytuł: | Woman in Red Hat (Kobieta w czerwonym kapeluszu) |
Technika: | inkografia, papier, edycja I/XX, sygnowana p.d. ołówek: "Olbiński" |
Wymiary: | 32 x 24,8 cm (wymiary pracy) 41,7 x 29,7 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Praca należy do autorskiej edycji inkografii sygnowanych ołówkiem oraz opatrzonych suchą pieczęcią. Do dzieła dołączony jest certyfikat potwierdzający jego autentyczność.
Zobacz propozycje oprawy. Istnieje możliwość zakupu inkografii z szybką oprawą według wzoru Silver-1 [ZOBACZ] |
Cena: | 1900 zł |
Tytuł: | Gra zmian |
Technika: | inkografia, papier, edycja IV/XX, sygnowana p.d. ołówek: "Olbiński" |
Wymiary: | 33,5 x 25 cm (wymiary pracy) 41,7 x 30 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Praca należy do autorskiej edycji inkografii sygnowanych ołówkiem oraz opatrzonych suchą pieczęcią. Do dzieła dołączony jest certyfikat potwierdzający jego autentyczność.
Zobacz propozycje oprawy. |
Cena: | 1900 zł |
Tytuł: | Konwencjonalny sentyment |
Technika: | inkografia, papier, edycja III/XX, sygnowana p.d. ołówek: "Olbiński" |
Wymiary: | 38,8 x 30,3 cm (wymiary pracy) 49,8 x 35,2 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Praca należy do autorskiej edycji inkografii sygnowanych ołówkiem oraz opatrzonych suchą pieczęcią. Do dzieła dołączony jest certyfikat potwierdzający jego autentyczność. |
Cena: | 2500 zł |
Tytuł: | Niewinne intencje |
Technika: | inkografia, papier, edycja II/XX, sygnowana p.d. ołówek: "Olbiński" |
Wymiary: | 33,2 x 30 cm (wymiary pracy) 50 x 34,8 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Praca należy do autorskiej edycji inkografii sygnowanych ołówkiem oraz opatrzonych suchą pieczęcią. Do dzieła dołączony jest certyfikat potwierdzający jego autentyczność. |
Cena: | 2500 zł |
Tytuł: | Trzeci wymiar czasu - Kraków IV |
Technika: | inkografia, papier, sygnowana p.d. ołówek: "Olbiński", edycja VIII/XX |
Wymiary: | 61,5 x 44 cm (wymiary grafiki) 69,5 x 50 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Praca należy do limitowanej edycji inkografii sygnowanych ołówkiem oraz opatrzonych suchą pieczęcią. Do dzieła dołączony jest certyfikat potwierdzający jego autentyczność. Inkografia jest również dostępna w mniejszym formacie - zobacz pracę. |
Cena: | 4000 zł |
Tytuł: | Płytka analogia |
Technika: | inkografia, papier, edycja V/XX, sygnowana p.d. ołówek: "Olbiński" |
Wymiary: | 42,5 x 30,3 cm (wymiary pracy) 49,7 x 35 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Praca należy do autorskiej edycji inkografii sygnowanych ołówkiem oraz opatrzonych suchą pieczęcią. Do dzieła dołączony jest certyfikat potwierdzający jego autentyczność.
Rafał Olbiński "Dwa Drzewa" "Pośrodku rozległej równiny rosły dwa drzewa. Jedno miało koronę w kształcie stożka, drugie idealnej kuli. Od dziesiątków lat nikt nie odpoczywał w ich cieniu, a w gałęziach od dawna nie dojrzewały ptasie gniazda. Stały samotnie naprzeciwko siebie, podziwiając się wzajemnie… – Ach jak bardzo chciałoby być taką piękną, zieloną sferą; to musi być cudowne posiadać kształt słońca i pełni księżyca, być uwielbianym przez chmury i plejady gwiazd! – szeptało tysiącami liści stożkowate drzewo. Drzewo o kulistej koronie marzyło o byciu stożkiem skierowanym w bezkresność kosmosu, ku labiryntom galaktyk i złotym deszczom komet. Błagalne modlitwy liści obydwu drzew nie uszły uwagi potężnego Boga, który oryginalnie je stworzył. Zlitował się nad nimi i pewnej nocy zamienił ich zielone korony, zabierając im również pamięć przeszłości. Następnego dnia, jak przez niezliczone różańce poprzednich dni, drzewa patrzyły na siebie z zazdrością, kontemplując kształt sąsiada. Pierwotną formę zachowały tylko korzenie, ale te, należąc do świata ciemności, nie były dla nikogo widoczne." [źródło: Rafał Olbiński, Baśnie o miłości i innych dziwnych przypadkach, Wydawnictwo MUZA, Warszawa 2015, s. 68.] |
Cena: | 2500 zł |
Tytuł: | Kopciuszek |
Technika: | inkografia, papier, edycja I/XX, sygnowana p.d. ołówek: "Olbiński" |
Wymiary: | 34,3 x 25 cm (wymiary pracy) 41,8 x 29,8 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Praca należy do autorskiej edycji inkografii sygnowanych ołówkiem oraz opatrzonych suchą pieczęcią. Do dzieła dołączony jest certyfikat potwierdzający jego autentyczność.
Zobacz propozycje oprawy. |
Cena: | 1900 zł |
Tytuł: | Próba ikony |
Technika: | inkografia, papier, edycja VIII/XX, sygnowana p.d. ołówek: "Olbiński" |
Wymiary: | 34,5 x 25 cm (wymiary pracy) 41,8 x 29,8 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Praca należy do autorskiej edycji inkografii sygnowanych ołówkiem oraz opatrzonych suchą pieczęcią. Do dzieła dołączony jest certyfikat potwierdzający jego autentyczność. Zobacz propozycje oprawy. |
Cena: | 1900 zł |
Tytuł: | Trzeci wymiar czasu - Kraków III |
Technika: | inkografia, papier, sygnowana p.d. ołówek: "Olbiński", edycja XVIII/XX |
Wymiary: | 51,7 x 37 cm (wymiary pracy) 60 x 41,7 cm (wymiar arkusza) |
Uwagi: | Praca należy do limitowanej edycji inkografii sygnowanych ołówkiem oraz opatrzonych suchą pieczęcią. Do dzieła dołączony jest certyfikat potwierdzający jego autentyczność.
Inkografia jest również dostępna w większym formacie - zobacz pracę. |
Cena: | 3300 zł |
Tytuł: | Percepcyjny ogląd |
Technika: | inkografia, papier, edycja IV/XX, sygnowana p.d. ołówek: "Olbiński" |
Wymiary: | 33,5 x 25 cm (wymiary pracy) 42 x 30 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Praca należy do autorskiej edycji inkografii sygnowanych ołówkiem oraz opatrzonych suchą pieczęcią. Do dzieła dołączony jest certyfikat potwierdzający jego autentyczność.
Zobacz propozycje oprawy. |
Cena: | 1900 zł |
Tytuł: | Zwyczajowy sentyment |
Technika: | inkografia, papier, edycja I/XX, sygnowana p.d. ołówek: "Olbiński" |
Wymiary: | 35 x 23 cm (wymiary pracy) 41,5 x 30 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Praca należy do autorskiej edycji inkografii sygnowanych ołówkiem oraz opatrzonych suchą pieczęcią. Do dzieła dołączony jest certyfikat potwierdzający jego autentyczność.
Zobacz propozycje oprawy. |
Cena: | 1900 zł |
Tytuł: | Tosca |
Technika: | inkografia, papier, edycja I/XX, sygnowana p.d. ołówek: "Olbiński" |
Wymiary: | 34,5 x 25 cm (wymiary pracy) 41,5 x 30 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Praca należy do autorskiej edycji inkografii sygnowanych ołówkiem oraz opatrzonych suchą pieczęcią. Do dzieła dołączony jest certyfikat potwierdzający jego autentyczność.
Zobacz propozycje oprawy. |
Cena: | 1900 zł |
Tytuł: | Niekoherentny ideał piękna |
Technika: | inkografia, papier, edycja I/XX, sygnowana p.d. ołówek: "Olbiński" |
Wymiary: | 33,3 x 25,9 cm (wymiary pracy) 41,5 x 30 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Praca należy do autorskiej edycji inkografii sygnowanych ołówkiem oraz opatrzonych suchą pieczęcią. Do dzieła dołączony jest certyfikat potwierdzający jego autentyczność.
Zobacz propozycje oprawy. |
Cena: | 1900 zł |
Tytuł: | Czerwona sukienka |
Technika: | inkografia, papier, edycja I/XX, sygnowana p.d. ołówek: "Olbiński" |
Wymiary: | 34,5 x 24,4 cm (wymiary pracy) 30 x 41,5 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Praca należy do autorskiej edycji inkografii sygnowanych ołówkiem oraz opatrzonych suchą pieczęcią. Do dzieła dołączony jest certyfikat potwierdzający jego autentyczność.
Zobacz propozycje oprawy. |
Cena: | 1900 zł |
Tytuł: | Bez |
Technika: | inkografia, papier, edycja I/XX, sygnowana p.d. ołówek: "Olbiński" |
Wymiary: | 34,5 x 25,5 cm (wymiary pracy) 41,5 x 30 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Praca należy do autorskiej edycji inkografii sygnowanych ołówkiem oraz opatrzonych suchą pieczęcią. Do dzieła dołączony jest certyfikat potwierdzający jego autentyczność.
Zobacz propozycje oprawy. |
Cena: | 1900 zł |
Tytuł: | Niewysłany list II |
Technika: | inkografia, papier, edycja VII/XX, sygnowana p.d. ołówek: "Olbiński" |
Wymiary: | 33,8 x 25 cm (wymiary pracy) 41,5 x 30 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Praca należy do autorskiej edycji inkografii sygnowanych ołówkiem oraz opatrzonych suchą pieczęcią. Do dzieła dołączony jest certyfikat potwierdzający jego autentyczność.
Zobacz propozycje oprawy. Rafał Olbiński, "Niewsyłany list" (fragment) "Przestała grać i spojrzała na niego. Jak zahipnotyzowany podniósł rękę i dotknął jej policzka. W tej sekundzie twarz, włosy, ramiona, cała jej postać, rozprysły się jak delikatna porcelana i opadły płatkami róż na leżący poniżej futerał od skrzypiec. Jeden z płatków, większy od pozostałych, chwilę kołysał się w powietrzu, aż wreszcie opadł na czubek kwiatowej pryzmy… Podnosząc go ostrożnie zorientował się, że jest to lekko pognieciona, papierowa serwetka… I nagle wszystko stało się jasne. Przypomniał sobie spotkanie w kawiarni na dworcu kolejowym, tuż przed jego wyjazdem. Wzięła ze stolika identyczną serwetkę i wręczając mu ją, powiedziała: - Napisz na niej list i wyślij mi go po przyjeździe. Był to ostatni raz, kiedy widział jej jasną, okoloną bukietem róż twarz i duże, radośnie szczęśliwe oczy. Nigdy nie wysłał tego listu… - Dlaczego Pani płacze? - zapytał chłopiec z różowym balonikiem, kiedy przestała grać. - Płaczę, kochanie, bo ta melodia przypomniała mi kogoś bardzo bliskiego, kto dawno temu zginął w katastrofie kolejowej." [Rafał Olbiński, Baśnie o miłości i innych dziwnych przypadkach, Warszawa 2015, s. 48-49]. |
Cena: | 1900 zł |
RAFAŁ OLBIŃSKI
Rafał Olbiński urodził się 1943 roku w Kielcach. Studiował na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. W 1981 roku wyemigrował do Paryża oraz następnie do Stanów Zjednoczonych. W 2006 roku został uhonorowany przez Prezydenta Polski złotym medalem Gloria Artis. Od 1985 roku jest wykładowcą w School of Visual Arts w Nowym Jorku. Ilustrował także książki, czego przykładem jest stworzona we współpracy z Michałem Zawadką "Galeria bajek. Wiersze czytane obrazem" powstała z myślą o dzieciach. Została zaprezentowana na 24. Wrocławskich Promocjach Dobrych Książek. Autor przedmowy, prof. Tony Buzan, nazwał ją "piękną książką dwóch pięknych umysłów dla miliardów pięknych umysłów dziecięcych". Rafał Olbiński zajmuje się też scenografią, zaprojektował m. in. dekoracje do spektaklu "Czarodziejskiego fletu" W. A. Mozarta wystawionego w reżyserii Giovanny'ego Castellanosa w Warszawskiej Operze Kameralnej w Warszawie (2019).
Rafał Olbiński - Twórczość
Patrząc na wybierane przez artystę tematy oraz wzorce piękna powielane w jego pracach można odnieść wrażenie, że z kulturą renesansu łączy go znacznie więcej niż humanistyczna wszechstronność zainteresowań. Jego sztuka jest przesycona tym samym zachwytem, z jakim malarze i rzeźbiarze renesansu przedstawiali otaczający świat przyrody i ludzkie ciało. Wykreowane przez Olbińskiego uniwersum budzi także skojarzenia z malarstwem surrealistów, szczególnie zaś z twórczością Renée Magritte’a. Twórczość obydwu artystów łączą cechy takie jak poetycka aura, poczucie humoru oraz zaskakujące zestawienia przedmiotów. Jednak Olbiński, w przeciwieństwie do belgijskiego malarza, nie przytłacza widza atmosferą mrocznej tajemniczości i niepokoju. Nadaje swoim dziełom pogodny klimat. Oferuje odbiorcom ucieczkę od codziennego życia w alternatywną rzeczywistość. W⠀tym idyllicznym świecie nawet sytuacje pełne trudnych emocji przedstawione są lekko ale z morałem.
Rafał Olbiński "Walentynkowa noc" (2018) - fragment
Rafał Olbiński w jednym z wywiadów tak wypowiadał się na temat nastroju w swoich pracach:
"Przykładam dużą wagę do humoru i mam swoje motto: powaga jest tarczą miernoty. To hasło, które szczególnie w tym poważnym kraju, w Polsce, warto promować."
Rafał Olbiński - Wystawy i kolekcje
Kiedy w nowojorskiej Andre Zarre Gallery w 1990 roku odbyła się pierwsza wystawa malarstwa Rafała Olbińskiego, artysta miał już za sobą bogate doświadczenia w dziedzinie grafiki użytkowej, ilustratorstwa i projektowania plakatów. W 1970 roku rozpoczął pracę na stanowisku dyrektora kreatywnego międzynarodowego magazynu jazzowego "Jazz Forum". Obecny redaktor naczelny pisma, Paweł Brodowski wspomina:
"Rafał robił okładki, dostawał temat, przedstawiał jedną propozycję, ale była zawsze dobra, więc nie podlegała dyskusji […] Wyróżniała go zawodowa ręka i⠀umiejętność skrótowego rozumienia rzeczywistości. Graficznie potrafił oddać istotę rzeczy. I nawet działając w dużym stresie potrafił zachować luz artysty."
W 1981 roku poleciał na wernisaż swojej wystawy plakatu w Nowym Jorku. Tam dotarła do niego wiadomość o ogłoszeniu stanu wojennego. W związku z⠀tym, Rafał Olbiński postanowił pozostać w Stanach Zjednoczonych. Na wspomnianej wystawie plakatów jego talent został zauważony przez redaktora naczelnego "Psychology Today", który zaproponował mu współpracę. Amerykańscy odbiorcy przekonali się do charakterystycznego stylu Olbińskiego. Operował symboliką, która była łatwo zrozumiała i jednocześnie pozbawiona nudnej oczywistości. Zaskakiwał czytelników i wydawców nieoczywistymi ciągami skojarzeń i poczuciem humoru. W latach 80., kiedy coraz większą popularnością cieszyła się grafika komputerowa, okładki jego projektu zwracały uwagę odręcznym rysunkiem. Współpracował z "New York Times", "Newsweek", "Business Week", by wymienić tylko najważniejsze magazyny. Od lat 90. wykonywał plakaty operowe i teatralne na zlecenie między innymi New York City Opera, Pacific Opera San Francisco czy Philadelphia Opera.
Obrazy Rafała Olbińskiego są eksponowane w wielu znanych galeriach i muzeach, między innymi w Bibliotece Kongresu, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Toyamie, Carniege Foundation w Nowym Jorku, Muzeum Plakatu w Wilanowie, Suntory Museum w Osace i wielu innych instytucjach na całym świecie.
Inspiracje Rafała Olbińskiego
Cięty, błyskotliwy język, który wypracował w projektach plakatów i ilustracji przemycił do swojej twórczości malarskiej. Zgodnie z anegdotą rozpowszechnianą przez samego artystę obrazy wystawione na pierwszej solowej ekspozycji w 1990 roku były zestawieniem najpopularniejszych motywów pochodzących z ilustracji. U Olbińskiego zaciera się granica między malarstwem, grafiką i ilustracją. Te trzy dziedziny nieustannie przeplatają się ze sobą: ilustracje i plakaty są niezwykle malarskie, natomiast obrazy charakteryzuje oszczędność formy i zwięzły przekaz wywodzący się ze sztuki plakatu. Artysta czerpie inspiracje z rozmaitych źródeł literackich i plastycznych. Z mitologii greckiej, baśni, historii sztuki, prozy i muzyki wybiera przede wszystkim motywy ukazujące romantyczne i erotyczne relacje damsko-męskie.
Rafał Olbiński "Leda i łabędź" - fragment
Rafał Olbiński - Malarstwo
Pod płaszczem symboli przedstawiane sceny aż kipią od emocji targających postaciami. Kobieta u Olbińskiego zdecydowanie dominuje nad mężczyzną, roztacza swój nieodparty urok zupełnie nieświadomie lub wręcz przeciwnie – z premedytacją wykorzystuje swoje wdzięki. Jest piękna, tajemnicza i⠀niedościgła. Stawia mężczyznom wysokie wymagania i często odrzuca zaloty stając się powodem ich cierpienia. Taki sposób postrzegania kobiety artysta zaczerpnął z twórczości literackiej Brunona Schulza i zrealizował powołując do życia między innymi bohaterki plakatów operowy do "Toski", "Madame Butterfly" czy "Carmen". Zgoła inne przedstawienie dotyczy kobiet pochodzących z mitologii greckiej.
Przykładem możne być obraz pt. "Leda i łabędź". W tym przypadku to kobieta oddaje się z uległością zaklętemu w łabędzia Zeusowi. Dopełnieniem głównej sceny w każdej z prac jest korespondujący z nią krajobraz oraz narracyjny tytuł mający wprowadzić widza w malarską historię. Tło w pracach Rafała Olbińskiego nie jest nigdy jedynie biernym obserwatorem lecz stanowi odzwierciedlenie uczuć i emocji głównych bohaterów. W pracy "Prognoza pogody" (2018) z chmury w kształcie męskiej twarzy pada deszcz przypominający łzy. W kompozycji "Przyzwoita propozycja" dwie różne drogi splatają się w jedną, doprowadzając tym samym do spotkania. Natomiast w pracy "Walentynkowa noc" (2018) pustynny krajobraz suszy koresponduje z⠀nieodwzajemnioną miłością.
Mimo licznych wskazówek interpretacyjnych obrazy Olbińskiego zachowują one tajemniczą dwuznaczność. Artysta w swoich pracach nie narzuca jednej interpretacji zamiast tego pozostawiając pewną dowolność odbioru. Polska śpiewaczka operowa Aleksandra Kurzak powiedziała kiedyś o Rafale Olbińskim, że nie maluje swoich obrazów, lecz je reżyseruje.
Rafał Olbiński "Przyzwoita propozycja" - fragment
Każda praca artysty, dzięki bogactwu symboliki, jest jak anegdotyczne przedstawienie teatralne. Richard Burgin pisząc o twórczości Olbińskiego stwierdził, że bez względu czy spod ręki artysty wychodzą plakaty promujące społeczne akcje antynarkotykowe, ilustracje do tomików wierszy czy dzieła malarskie, zawsze wpisują się one w kanon wypracowanej przez Olbińskiego estetyki. W odniesieniu do swojej sztuki Rafał Olbiński często przytacza słowa Johanna von Goethe:
"Niewielu ludzi ma na tyle wyobraźni, by zrozumieć rzeczywistość."
Bibliografia:
1. Bończa-Szabłowski Jan, "Rafał Olbiński, artysta spełniony", artykuł na portalu rp.pl, data publikacji: 13.05.2016,
2. Olbiński. Malarstwo, Wydawnictwo Bosz, Olszanica 2016
3. Rafał Olbiński: 50 okładek na 50-lecie Jazz Forum, red. Izabela Gabrielson, Wydawnictwo HOBBiT, Warszawa 2015
4. Rafał Olbiński: "Niewielu ludzi ma na tyle wyobraźni, żeby zrozumieć rzeczywistość" Johann von Goethe, opr. Małgorzata Malinowska-Klimek, katalog z⠀wystawy w Sosnowieckim Centrum Sztuki, Sosnowiec 2017
5. Rafał Olbiński: sztuka metafory: plakaty operowe i teatralne, red. Paulina Sieniuć, Anne-Marie Fabianowska, katalog z wystawy w Muzeum Łazienki Królewskie, Warszawa 2012
6. Rafał Olbiński: the virtue of ambiguity I, Wydawnictwo MUZA SA, Warszawa 2015
7. Raś Lidia, Rafał Olbiński: Nie jestem aż tak wielki, żeby być skromnym, wywiad dla kultura.gazetaprawna.pl, data publikacji: 23.09.2015,
8. Strąk Anna, W sztuce tylko najlepsze ujdzie [Wywiad], wywiad z Rafałem Olbińskim dla onet.pl, data publikacji: 15.04.2016,
9. Szawiel Anna, Prace Rafała Olbińskiego w Galerii Mokotów [ROZMOWA], wywiad dla wyborcza.pl, data publikacji: 13.05.2014
10. Sztuka rozmontowana z kryteriów - wywiad z Rafałem Olbińskim, label-magazine.com
Wybrane nagrody dla Rafała Olbińskiego
Artysta za swoją twórczość został wyróżniony około 150. razy.
1974 - II nagroda w konkursie na plakat na temat 100-lecie Lenina, 1969. First Prize in International Poster Competition "Inletweper", Stuttgart;
1976 - First Prize in Poster Competition for Human Rights Institute, Strasburg;
1986 - Gold Medal Society of Ilustrators and the Art Directors Club of New York;
1986 - Gold Award in the 76-86 The Creative Decade Competition, Toronto ;
1993 - Silver Medal from Art Directors Club of New York;
1994 - Paris - The International Oscar for the World"s Most Memorable Poster "Prix Savignac 1994";
1995 - First Prize in New York 95 Capital of the World contest.
WYSTAWY - Rafał Olbiński
WYSTAWY KRAJOWE:
2007 - "Rafał Olbiński. Plakat", Opera Wrocławska, Wrocław;
2012 - "Rafał Olbiński. Sztuka Metafory", Łazienki Królewskie, Warszawa;
2013 - "Sztuka metafory", Muzeum im. Marii Konopnickiej w Suwałkach, Suwałki;
2014 - "Spotkania. Rafał Olbiński", Galeria Na Płocie, Lublin;
2015 - "Rafał Olbiński: Baśnie o miłości i innych dziwnych przypadkach", Galeria Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej, Poznań;
2016 - "Rafał Olbiński. Nie tylko obrazy.", Galeria Grafiki i Plakatu, Warszawa;
2016 - "Olbiński. Plakaty", Sale Redutowe, Opera Narodowa, Warszawa;
2017 - "Rafał Olbiński", Galeria Sztuki "Zamek", Szczecinek;
2021 - "Rafał Olbiński. Wystawa monograficzna", Muzeum Narodowe w Kielcach.
WYSTAWY ZAGRANICZNE:
2005 - "Olbinski Posters for Performing Artists", National Arts Club, Nowy Jork;
2008 - "Olbinski- Photokina Expo", Kolonia;
2009 - "Exhibition of Rafal Olbinski Opera Posters", The Israel Opera, Tel Aviv;
2010 - "The Art of New York- based Polish artist Rafal Olbinski", The Marchesa Art & Theater, Austin 11;
2013 - "Exhibition of Posters by Rafal Olbinski", Polish Institute of Arts and Sciences in America, Nowy Jork;
2014 - "The Virtue of Ambiguity", Studio Vendome, Nowy Jork;
Rafał Olbiński - O SZTUCE
Książę surrealizmu
"Metafora tłumaczy to, co dla nas nieznane, w oparciu o symbole z biblioteki naszych zbiorowych wspomnień, symboli. Prawda może być dla kogoś bolesna. Żeby nie narazić się na reperkusje- używamy metafory."
~ Rafał Olbiński w wywiadzie dla legalnakultura.pl
[Źródło: http://legalnakultura.pl/pl/czytelnia-kulturalna/rozmowy/news/2536,rafal-olbinski].
Rozmowa z Rafałem Olbińskim
"Osobiście odnajduję się w tworzeniu na podstawie niesamowitego dziedzictwa kulturowego hellenistycznej mitologii będącej w całości opisem konfrontacji między nami i naszym ego, jednostką i społeczeństwem, pomiędzy marzeniami i rzeczywistością. To uczy nas, że w życiu bez walki nie jest możliwe osiągnięcie niczego znaczącego, a agonia i zachwyt splata się w nim w jedno."
~ Rafał Olbiński dla portalu FUTURISM
[Źródło: https://futurism/media/interview-with-rafal-olbinski-science-fiction-artist-andpoetic-surrealist].
TEKSTY O Rafale Olbińskim
"Jak mówi znane francuskie powiedzenie: Nulle ombre au tableau (fr. żaden cień nie zakłóca obrazu). Z przyjemnością patrzy się na baśniowy urok jego specyficznych płócien. Sztuka Olbińskiego jest zaproszeniem do przebudzonych snów..."
~ Aleksandra Kurzak i Roberto Alagna
[Źródło: Rafał Olbiński. Akty/Nudes, Olszanica 2020, s. 72].
"Surowość i intensywność obrazów Olbińskiego sprzyjają dwuznacznościom. Kuszą one niepewnością, gdy obraz prowadzi nas równocześnie w kilku różnych kierunkach. Postacie funkcjonują w niejednoznacznej przestrzeni, przez co stają się niezależne; zawieszone w czasie, ale sposób ich ukazania nigdy nie jest powierzchowny. Ta niejednoznaczność wymowy sprawia, że niektórym obrazom artysty towarzyszy aura relatywnej zagadkowości, przynajmniej przy pierwszym kontakcie."
~ Robert C. Morgan
[Źródło: Rafał Olbiński. Akty/Nudes, Olszanica 2020, s. 22].
Inkografie Rafała Olbińskiego - UNIKATOWE EDYCJE DZIEŁ SZTUKI
Inkografia jest nowoczesną techniką graficzną przeznaczoną do powielania prac artystów o charakterze kolekcjonerskim. Wykorzystanie odpowiednich materiałów jak wysokiej jakości tuszu i papieru sprawia, że prace odpowiadają najwyższym standardom jakości i trwałości. Inkografie wykonywane są w⠀limitowanych edycjach (50 lub 100). Każda praca opatrzona jest odręczną sygnaturą autora. Wszystkie dzieła posiadają dodatkowo certyfikaty oraz hologramy potwierdzające ich autentyczność. [więcej informacji]
Zachęcamy także do obejrzenia inkografii Edwarda Dwurnika.