KANIA Stefan BIO | |
Tytuł: | Szkicownik artysty (Monachium 1891-1892) |
Technika: | ołówek, węgiel, sangwina, karton |
Wymiary: | 46 x 31,5 cm (wymiary kart szkicownika) |
Uwagi: | Okładka opisana i datowana p.g.: "Stefan Kania. | 1892. München."; śr.g.: "Stefen lassen." oraz na stronie verso śr.g.: "Stefan Kania. | 1892. München." Szkicownik zawiera: 17 kart (13 z rysunkami na stronie recto, 1 z rysunkiem na stronie verso, 3 z rysunkami recto-verso) oraz 7 kart luzem (opis poniżej). Na wewnętrznej stronie tylnej części okładki rysunek ołówkiem przedstawiający pejzaż oraz szkic twarzy. Karty szkicownika przedstawiają głównie studia aktów kobiecych oraz męskich, ale także pojedyncze studia portretowe i anatomiczne. Rysunki luzem: "Studium anatomiczne nogi", ołówek, karton, 45 x 21,5 cm "Pejzaż z chatą oraz studia leżących psów", ołówek, papier, 26,5 x 20,5 cm "Mężczyzna z szablą", kredka, papier, 33 x 21 cm (arkusz złożony w pół; na nim dwa rysunki postaci). Widoczne ubytki i zagięcia przy krawędziach podłoża. "Studia portretowe", ołówek, tektura, 20 x 32 cm "Siedzący chłopiec" (1891), ołówek, karton, 36 x 23 cm, opisany p.d. "Orońsko | 1891" "Rewolucja | Wizja skrzypka" (rysunek dwustronny), akwarela, ołówek, tusz, tektura, 22 x 16,8 cm "Kosynier", ołówek, tektura, 27,7 x 22,3 cm |
STEFAN KANIA
Stefan Kania urodził się prawdopodobnie w 1874 lub 1875 roku w Warszawie (data nie jest potwierdzona), zmarł w 1893 roku w Monachium. Wykształcenie podstawowe zdobył w Gimnazjum Wojciecha Górskiego w Warszawie. W latach 1891-1893 był stypendystą Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie. W maju 1892 roku rozpoczął studia w Naturklasse w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium, gdzie kształcił się w pracowni Gabriela Hackla.
Twórczość Stefana Kani
Malarstwo Stefana Kani wpisuje się w nurt akademickiego realizmu. Malarstwo artysty cechuje pewność w prowadzeniu linii, dbałość o detale i wysoki realizm. Na swoich płótnach ukazywał najczęściej postać człowieka (portrety, studia aktów). Niekiedy poruszał tematykę rodzajową i pejzażową. Prawdopodobnie wpływ na malarstwo artysty miała jego pośrednia znajomość z Józefem Brandtem.