AXENTOWICZ Teodor BIO | |
Tytuł: | Rudowłosa |
Technika: | pastel, papier naklejony na tekturę |
Wymiary: | 49,5 x 32,3 cm 65 x 47 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany p.d.: "T Axentowicz" Na odwrocie fragment pieczęci krakowskiego magazynu przyborów malarskich Róży Aleksandrowicz.
|
TEODOR AXENTOWICZ
Teodor Axentowicz
[Źródło zdjęcia: NAC]
Teodor Axentowicz urodził się w 1859 roku, zmarł 26 sierpnia w 1938 roku. Edukację artystyczną rozpoczął w 1879 roku na Akademii Sztuk Pięknych w Monachium. Studiował tam pod kierunkiem Gabriela von Hackla, Aleksandra Wagnera oraz Gyuli Benczura. W okresie 1882-1895 kontynuował naukę w pracowni Emile’a Augusta Carolus-Duranda. Tworzył wówczas ilustracje do paryskich czasopism jak "Le Monde Illustré", "L"Illustration" i "Figaro". Tworzył wówczas liczne portrety na zamówienie i kopie prac dawnych mistrzów. W 1891 roku został członkiem Société Nationale des Beaux-Arts. W 1894 roku dołączył do grona artystów pracujących przy "Panoramie Racławickiej".
Od 1895 roku przebywał w Krakowie, gdzie poświęcił się działalności dydaktycznej: w 1897 roku założył szkołę malarstwa dla kobiet, był profesorem krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych, zaś od 1910 roku piastował także stanowisko rektora nowo powołanej Akademii Sztuk Pięknych.
Należał do grona założycieli Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka" powołanego do życia w 1897 roku i mającego na celu reprezentowanie polskiej sztuki w środowiskach międzynarodowych. Był także członkiem Secesji Wiedeńskiej oraz Towarzystwa Miłośników Historii i Zabytków Krakowa.
Twórczość Teodora Axentowicza
Teodor Axentowicz jest uznawany za jednego z czołowych przedstawicieli młodopolskiego malarstwa. Artysta czerpał liczne inspiracje z rodzimego folkloru. Na ukształtowanie się jego stylu duży wpływ miało nowoczesne malarstwo angielskie i amerykańskie i twórczość włoskich renesansowych mistrzów. Artysta tworzył najczęściej w technice olejnej i pastelowej. Utrwalał pejzaże, sceny z życia codziennego Hucułów. Sporą część jego prac stanowią portrety kobiet.
Teodor Axentowicz chętnie powracał w swoim malarstwie do tematyki związanej z huculskim folklorem. Artysta przedstawiał sceny huculskich pogrzebów, procesji, tańców i zabaw. Najbardziej cenione obrazy o tej tematyce powstały w okresie paryskim, wówczas malarz tworzył na podstawie szkiców, które stworzył w trakcie podróży po Huculszczyźnie.
Artysta chętnie przedstawiał motyw starca w towarzystwie dziewczynki, zaś niekiedy tworzył prace o tematyce historycznej.
Wraz z Janem Styką, Wojciechem Kossakiem i wieloma innymi malarzami pracował przy "Panoramie Racławickiej".
Artysta zaprojektował m.in. witraże, ołtarz i ambonę do katedry ormiańskiej we Lwowie. Zajmował się również litografią, grafiką ilustracyjną i projektowaniem plakatów.
Teodor Axentowicz - wystawy i zbiory
Artysta brał udział w wielu wystawach Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". W latach 1938-1939 miała miejsce pośmiertna wystawa monograficzna zorganizowana przez Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, z kolei w 1998 roku zorganizowano dużą wystawę monograficzną w Muzeum Narodowym w Krakowie i Muzeum Śląskim w Katowicach.
Prace autorstwa Teodora Axentowicza obecnie można znaleźć w licznych kolekcjach prywatnych i publicznych, m.in w Muzeum Narodowym w Krakowie, Muzeum Narodowym w Warszawie i Narodowej Galerii Sztuki we Lwowie.