THE KRASNALS BIO | |
Tytuł: | Make love not art (2013) |
Technika: | akryl, szablon, płótno, edycja 7/25 |
Wymiary: | 50 x 50 cm (wymiary z oprawą: 56 x 56 cm) |
Uwagi: | Sygnowany na odwrocie. |
THE KRASNALS - NOTA BIOGRAFICZNA
The Krasnals to grupa artystyczna założona w 2008 roku. Jej członkowie pozostają anonimowi. Trzon grupy stanowi czterech członków, którzy posługują się pseudonimami: Whielki Krasnal, Krasnal Bansky, Krasnal Hałabała I, Krasnal Hałabała II, jednak właściwa liczba artystów należących do grupy jest trudna do oszacowania. Grupa współpracuje z artystami, wynajmowanymi na wykonanie konkretnych obrazów, nie znających tożsamości członków. Grupa zajmuje się sztuką krytyczną, komentując zjawiska w dziedzinie sztuki współczesnej oraz w życiu społeczno-politycznym. Ich działania oparte są na prowokacji, mają na celu dążenie do osiągnięcia wolności słowa, zwrócenie uwagi na wartość sztuki refleksyjnej.
Działalność rozpoczęli od krytyki fenomenu komercyjnej popularności Wilhelma Sasnala. W swojej twórczości często wykorzystują styl tego artysty. W 2008 roku ich obraz „Małpy z białymi bananami” ze względu na podobieństwo do prac Sasnala został wyceniony na 70 tysięcy funtów. Po zauważeniu pomyłki cena została unieważniona.
Za pomocą tej niekonwencjonalnej akcji artystycznej członkowie grupy chcieli potwierdzić zarzuty stawiane przez nich środowiskom artystycznym: komercjalizację, nepotyzm i promowanie artystów zamiast sztuki. O swoich działaniach piszą: "Jako prowokatorzy kultury udowadniamy panującą w niej hipokryzję, obłudę, mechanizmy władzy. Krytykujemy sprowadzanie sztuki do propagandy politycznej, tworzenie spektaklu sztuki i odarcie jej z autentyczności. Żądamy prawa do wolności sztuki, jej demokratyczności we wszystkich sferach, również ekonomicznej. Gdzie sczeźli artyści geniusze, zastąpieni stadem identycznych nosorożców lizodupów???!!!".
Od 2011 roku The Krasnals publikują artzina "Art Police Gazetka". Wtedy też rozpoczęli trwającą do dziś akcję MAKE LOVE NOT ART. W tym samym roku nakręcili film o swoim pobycie na festiwalu w Wenecji. Nosi on tytuł „La Dolce Vita” i jest parafrazą filmu Federica Felliniego o tym samym tytule.
Współpracują z artystą Piotrem Uklańskim. Ich prace z cyklu „Żydzi” nawiązują do jego słynnej instalacji „Naziści”, a wykonany przez Whielkiego Krasnala portret Uklańskiego został wykorzystany przez artystę w jego instalacji na wystawie „Pop Life” w Tate Modern.
W 2009 roku grupa została nominowana do Paszportów Polityki. Otrzymała również statuetkę portalu O.pl za rok 2009 (2010) oraz Grand Prix "Krasnoludka Pomarańczowej Alternatywy" (2011).
WYBRANE NAGRODY
2014 Nagroda Arteonu za 2013 r.
2012 The Krasnals w „Top 10 Polskich Blogów o Sztuce” w portalu natemat.pl;
2011 Grand Prix "Krasnoludka Pomarańczowej Alternatywy" dla The Krasnal;
2009 Nagroda, statuetka portalu O.pl za rok 2009. Nominacje do Paszportów Polityki.