CZYŻEWSKI Tytus BIO | |
Tytuł: | Portret młodego mężczyzny (1940/1943) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 95 x 70 cm (wymiary z oprawą: 106 x 81,5 cm) |
Uwagi: | Sygnowany l.d.: "Tytus | Czyżewski" Obraz przez wiele lat znajdował się w depozycie w Muzeum Sztuki w Łodzi. Praca wystawiana m.in.: Wystawa indywidualna, Poznań 1974, poz. 68; Wystawa indywidualna, Festiwal Sztuki, CBWA, Sopot 1956. Obraz Tytusa Czyżewskiego "Portret młodego mężczyzny" cechuje harmonia i wysmakowana elegancja, zarówno kompozycji jak i środków malarskich. Model przedstawiony jest realistycznie, tylko w niewielkich detalach (wazon) pobrzmiewają kubistyczne fascynacje artysty z czasów, kiedy należał jeszcze do ugrupowania Formistów. Warstwa malarska kładziona jest cienko, niezwykle dynamicznie, krótkimi i wyraźnymi pociągnięciami pędzla. |
TYTUS CZYŻEWSKI - NOTA BIOGRAFICZNA
Tytus Czyżewski
[Źródło: NAC]
Tytus Czyżewski urodził się w 1880 roku, zmarł w 5 maja 1945 r. Był jedną z najważniejszych postaci polskiej awangardy artystycznej dwudziestolecia wojennego. Studiował na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach Józefa Mehoffera i Leona Wyczółkowskiego. W latach 1907-1912 mieszkał w Paryżu i zetknął się z rozwijającym się kubizmem oraz malarstwem Paula Cezanne’a. Oba te czynniki wywarły znaczny wpływ na rozwój jego stylu.
Po powrocie do Krakowa, w 1914 roku wstąpił do grupy Ekspresjoniści Polscy, która od 1919 roku przyjęła nazwę Formiści. Wraz z innymi jej członkami publikował pismo "Formiści". Był także mocno związany ze środowiskami skupionymi wokół futurystycznych periodyków „Zwrotnica” i „Jednodńuwka futurystuw”. Z jego inicjatywy powstały kluby „Katarynka” i „Gałka Muszkatołowa”, które stały się popularnymi miejscami dysput inteligencji i artystów.
Fragment fotografii: Wystawa prac Tytusa Czyżewskiego, W. Lama, Hipolita Polańskiego, Kazimierza Tomorowicza w Instytucie Krzewienia Sztuki w Poznaniu
[Źródło: NAC]
Od 1934 roku należał do redakcji "Głosu Plastyków”. Jego malarstwo charakteryzowało się geometryzacją kształtów, bogactwem kolorystyki i harmonią barw. Swobodnie operował malarskimi zaczerpniętymi z postimpresjonizmu i kubizmu: deformacją perspektywy, uproszczeniem formy, mocnym konturem. Eksperymentował z fakturą farby, którą nakładał pociągnięciami o różnej grubości i dynamice. Podobnie jak wielu malarzy tego okresu szukał inspiracji w sztuce ludowej, czego przykładem jest obraz „Zbójnik”. Twórczość artysty często stykała się z ostrym sprzeciwem krytyków. Mimo to brał udział w wielu prestiżowych wystawach: paryskich Salonach, Międzynarodowej Wystawie Sztuka i Technika w Paryżu, ekspozycji L"Art Vivant en Europe w Brukseli. Współpracował z warszawskim TZSP oraz wystawiał z licznymi ugrupowaniami artystycznymi w kraju.
NIEDOSTĘPNE PRACE ARTYSTY