ZAKRZEWSKI Władysław BIO | |
Tytuł: | Kościół św. Piotra i Pawła fundowany przez Zygmunta III dla Jezuitów z teki "Zabytki Krakowa w miedziorytach W. Zakrzewskiego" |
Technika: | miedzioryt, papier |
Wymiary: | 24,5 x 21 cm (wymiary grafiki) 41 x 32,5 cm (wymiary arkusza) |
Uwagi: | Sygnowany na płycie p.d.: "RYT. ZAKRZEWSKI" |
WŁADYSŁAW ZAKRZEWSKI - NOTA BIOGRAFICZNA
Władysław Zakrzewski urodził się w 1903 roku w Pakości, zginął w 1944 w Krakowie, zamordowany na ulicy przez patrol niemiecki. Został pochowany na Cmentarzu Salwatorskim w Krakowie. W latach 1922-1924 studiował na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Władysława Jarockiego i Józefa Pankiewicza. Od 1926 roku artysta pobierał naukę w paryskiej filii tej uczelni. Po powrocie do Krakowa, w latach 1932-1937 studiował grafikę u Jana Wojnarskiego, porzucając malarstwo na rzecz poświęcenia się ostatecznie temu kierunkowi sztuki. Zakrzewski był znanym w Krakowie rytownikiem. Specjalizował się przede wszystkim w graficznych technikach metalowych, tworząc głównie realistyczne, monochromatyczne lub wielobarwne akwaforty i miedzioryty ukazujące konkretne zabytki (np. Ołtarz Mariacki Wita Stwosza, Sukiennice), nastrojowe weduty, głównie widoki Krakowa oraz pejzaże nadmorskie. Zakrzewski stworzył wiele graficznych tek tematycznych, m. in. cykl poświęcony przemysłowi śląskiemu.
Zakrzewski stworzył swój indywidualny styl. W jego dorobku znajdują się grafiki bardziej dopracowane, ale przeważają prace jak gdyby zatrzymane na poziomie zaawansowanego szkicu, korespondujące z uprawianym we wczesnym okresie twórczości artysty malarstwem. Prace Zakrzewskiego charakteryzują się specyficznym nastrojem, przywołującym ducha romantyzmu niemieckiego. Cecha ta jest szczególnie widoczna w nokturnach, w których artysta na pierwszym planie sytuował ekspresyjnie ujmowane, niepokojące w wyrazie drzewa, np. w „Nocy księżycowej nad Bałtykiem” czy „Na plantach”. Wspomniane zabudowywanie pierwszego planu kompozycji ciężkimi elementami jest częste w grafikach Zakrzewskiego. Mogą to być wymienione już drzewa, ale przede wszystkim są to fragmenty budynków lub elementy architektoniczne (filary, arkady). Dzięki takim zabiegom widocznym m.in. w przedstawieniu Dziedzińca Collegium Maius, widoku Kościoła Mariackiego w Krakowie czy Starego Miasta w Warszawie, prace artysty nabierają aury tajemniczości. Największą część dorobku artystycznego Zakrzewskiego stanowią jednak widoki poszczególnych zabytków i przestrzeni miejskich Krakowa.
NIEDOSTĘPNE PRACE WŁADYSŁAWA ZAKRZEWSKIEGO