MACIEJEWSKI Zbysław BIO | |
Tytuł: | Sznur pereł (1985) |
Technika: | olej, płótno |
Wymiary: | 46 x 61 cm 77 x 92 cm (z oprawą) |
Uwagi: | Sygnowany i datowany p.d.: "Zbs. Maciejewski 1985" Opisany na odwrocie: "Zbysław Marek | Maciejewski" |
ZBYSŁAW MACIEJEWSKI
Zbysław Marek Maciejewski urodził się w 1946 roku w Pohulance, zmarł w 1999 roku w Krakowie. W latach 1964-1969 studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni Wacława Taranczewskiego. Od 1989 roku pracował na Wydziale Grafiki na macierzystej uczelni: kierował pracownią malarstwa oraz pracownię rysunku. W 1995 roku uzyskał tytuł profesora zwyczajnego. Wykładał również na Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie. Artysta często nawiązywał do sztuki okresu Młodej Polski. Inspirował się m.in. Józefem Mehofferem, Witoldem Wojtkiewiczem i Stanisławem Wyspiańskim. Tworzył w duchu symbolizmu i chętnie operował językiem metafory.
Twórczość Zbysława Maciejewskiego
Zbysław Maciejewski w swoim malarstwie poruszał różnorodną tematykę, poczynając od prac o charakterze portretowym, poprzez widoki ogrodów, aż po erotyki. Artysta wielokrotnie tworzył przedstawienia ukazujące człowieka na różnych etapach życia.
Zbysław Maciejewski w swoim malarstwie tworzył prace balansujące na granicy abstrakcji i surrealizmu, oraz obrazy utrzymane w stylistyce realizmu magicznego.
Zbysław Maciejewski - wystawy i wyróżnienia
Artysta debiutował na wystawie w Muzeum Teatralnym w Krakowie (1973). Obrazy Zbysława Maciejewskiego były eksponowane na licznych wystawach w kraju i za granicą. W 1997 roku artysta za całokształt swojej twórczości otrzymał Nagrodę im. Witolda Wojtkiewicza.
Teksty Zbysławie Maciejewskim:
"Kształty w obrazach Maciejewskiego są zawsze konkretne; nie ma wątpliwości, że pojawiają się tu ludzie, zwierzęta, ptaki, lustro wody, rośliny czy owoce. Ale sposób ich pojawiania się na płótnie nie dopuszcza do odczytywania w kategoriach potocznej realności. To, co widzialne jest znakiem tego, co niewidzialne, utajone. Jest to nowa rzeczywistość, niejasna, a bardzo intensywna i dojmująca, jak to czasem bywa z quasi- rzeczywistością marzeń sennych. Artysta nie używa jednak chwytów typowych dla surrealizmu jak zbitki senne, hybrydy, rozmyślnie szokujące zestawienia przedmiotów i faktów, nie mogących wystąpić w >>prawdziwym życiu<<."
~ Maria Rzepińska
[Cyt. za: Maria Rzepińska, wstęp do katalogu z wystawy Zbysław Marek Maciejewski. Malarstwo i rysunek, 1978-1987.]