STRYJEŃSKA Zofia BIO | |
Tytuł: | Zrywanie jabłek (ok. 1960) |
Technika: | olej, gwasz, płótno (luzem) |
Wymiary: | 68 x 53,5 cm 89 x 74,5 cm (wymiary z oprawą) |
Uwagi: | sygn. l.d.: "STRYJEŃSKA" FRAGMENTY OPINII: „Temat pary zrywającej jabłka - chłopak wspinający się na pochyłe drzewo i stojąca pod drzewem dziewczyna opracowała Zofia Stryjeńska w drugiej połowie lat pięćdziesiątych XX wieku. Podobne tematyczne, jednak inne kompozycyjnie prace malowała także przed 1939 r. (...) Po opuszczeniu Polski w 1947 r. Stryjeńska pracowała głównie w Paryżu i Genewie gdzie tworzyła obrazy na zamówienie Polaków we Francji i USA. Wiele obrazów z lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych powtarza motywy i schematy kompozycyjne dzieł przedwojennych. Opracowuje też nowe tematy (dotyczy to przede wszystkim malarstwa o tematyce religijnej) oraz pracuje nad nowymi ujęciami kompozycyjnymi dawnych motywów. Cechą charakterystyczną tych prac jest odważna kompozycja, często z wykorzystaniem linii skośnych i skrótów perspektywicznych. Do takich właśnie, na nowo opracowanych tematów należy omawiana kompozycja.(...) Na zagruntowanym płótnie powstawał rysunek kompozycyjny, najpierw szkicowy, później ostateczny grubszymi liniami. Następnie płótno było pokrywane jednolitą, rozcieńczoną farbą, którą artystka zaznaczała światła i cienie. Na tak przygotowany obraz nakładane były farby wodne o odpowiednim kolorze. Tak jest też w przypadku omawianego obrazu z tym, że artystka zastosowała tutaj również farbę olejną. Zaznaczyła nią wybrane elementy by rozświetlić matową kompozycję." PRACA ZOSTAŁA SPRZEDANA NA III Aukcji Dzieł Sztuki w Krakowskim Domu Aukcyjnym (26 maja 2020) [zobacz więcej] |
ZOFIA STRYJEŃSKA
Zofia Stryjeńska
[Źródło: NAC]
Zofia Stryjeńska z d. Lubańska urodziła się w 1891 roku w Krakowie, zmarła w 1976 roku w Genewie. Pierwsze lekcje malarstwa pobierała u Leonarda Stroynowskiego, z kolei w 1909 roku uczęszczała do prywatnej Szkoły Sztuk Pięknych dla Kobiet Marii Niedzielskiej w Krakowie, tamże kształciła się pod kierunkiem Jana Bukowskiego. W 1910 roku razem z ojcem odbyła podróż po europejskich galeriach sztuki. W 1911 roku w przebraniu mężczyzny i pod przybraną tożsamością o imieniu i nazwisku Tadeusz Grzymała wyjechała do Monachium, aby studiował na tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych. Po roku została zdemaskowana i została zmuszona do opuszczenia uczelni.
W 1916 roku artystka poślubiła architekta Karola Stryjeńskiego, późniejszego dyrektora Szkoły Przemysłu Drzewnego w Zakopanem. Dzięki mężowi znalazła się w centrum ówczesnego środowiska artystycznego. W 1918 roku artystka przystąpiła do Warsztatów Krakowskich, gdzie zajmowała się projektowaniem zabawek oraz tek graficznych. W tym samym roku z dużym uznaniem spotkała się jej teka barwnych litografii "Bóstwa słowiańskie". W 1921 roku przeprowadziła się do Zakopanego, gdzie mieszkała przez następne sześć lat. Od 1922 roku Zofia Stryjeńska była członkiem Stowarzyszenia Artystów Polskich "Rytm".
W 1928 roku rozwiodła się z mężem i wraz z trójką dzieci przeprowadziła się do Warszawy. Ważnym wydarzeniem z tego czasu było otrzymanie w 1938 roku zlecenia Ministerstwa Spraw Zagranicznych na kilim dla cesarza Japonii Hirohito. W tym okresie Zofia Stryjeńska poślubiła aktora Artura Sochę, z którym rozwiodła się po kilku latach.
Zofia Stryjeńska już w okresie dwudziestolecia międzywojennego cieszyła się popularnością i uznaniem. Była wówczas niekiedy określana jako "księżniczka malarstwa polskiego". Po II wojnie światowej artystka wyjechała do Francji, skąd następnie przeniosła się do Szwajcarii.
[Źródło: POLONA]
Twórczość Zofii Stryjeńskiej
Artystka tworzyła malarstwo, grafikę, oraz sztuką użytkową, ponadto zajmowała się ilustratorstwem oraz projektowaniem plakatów, scenografii i kostiumów teatralnych. Zofia Stryjeńska najczęściej malowała za pomocą gwaszu, akwareli oraz tempery. Prace graficzne artystka zazwyczaj tworzyła w technice litografii. Prace wykonane przy użyciu farb olejnych lub tempery na płótnie, mają niepowtarzalny charakter związany z bardziej intensywną gamą barwną oraz wyraźnym ostrym konturem. Ten rodzaj prac z wykorzystaniem płótna jako podłoża jest częściej spotykany w późnym okresie twórczości artystki.
Zofia Stryjeńska w swoich pracach ukazywała tematykę rodzajową związaną z ludowością, mitologią i baśniami. Niekiedy artystka przedstawiała sceny religijne, akty oraz portrety. Artystka chętnie przedstawiała motyw tańca.
Zofia Stryjeńska tworzyła także malarstwo monumentalne. Do takich realizacji należą freski w Muzeum Techniczno-Przemysłowym w Krakowie (1917), polichromie sal w baszcie Senatorskiej na Wawelu (1917), polichromie kamienicy Pod Lwem na Rynku Starego Miasta w Warszawie oraz dekoracje wnętrza winiarni Fukiera w Warszawie. Zofia Stryjeńska stworzyła również dekoracje do wnętrz statków pasażerskich "Batory" i "Piłsudski".
Artystka projektowała oprawy graficzne wydań utworów poetów i pisarzy zarówno polskich, jak i zagranicznych, m.in. Jana Kochanowskiego, Ignacego Krasickiego, Kazimierza Przerwy-Tetmajera czy Anatole’a France’a.
W twórczość Zofii Stryjeńskiej dominuje geometryzacja form, połączona z linearyzmem rysunku. Prace artystki cechuje intensywna kolorystyka, dekoracyjność i niepowtarzalna stylistyka. Malarka sprawnie łączyła własną fantazję z nurtem art déco i polskim folklorem. W twórczości Zofii Stryjeńskiej można zauważyć inspiracje płynące ze sztuki gotyku, secesji oraz kubizmu.
Zofia Stryjeńska zajmowała się także literaturą.
Zofia Stryjeńska - wystawy, wyróżnienia i kolekcje
Malarka tworzyła niezwykle dużo prac, które chętnie pokazywała na wystawach. Debiut wystawienniczy artystki miał miejsce w 1912 roku, wówczas zaprezentowała 18 kartonów "Polskich bajd" na ekspozycji w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych. W następnych latach prace jej autorstwa cieszyły się dużą popularnością i były eksponowane na wielu wystawach krajowych (m.in. w Krakowie, Warszawie, Poznaniu, we Lwowie) oraz zagranicznych (np. w Galerie Crillon w Paryżu, New Art Salon w Londynie, w Padwie czy na Biennale Wenecji).
Zofia Stryjeńska została wyróżniona m.in. Grand Prix na Międzynarodowej Wystawie Przemysłu Artystycznego w Paryżu (1925), na której zaprezentowała w pawilonie polskim sześć dekoracyjnych panneaux przedstawiających cykl prac wiejskich. Ponadto została odznaczona Krzyżem Kawalerskim Legii Honorowej (1925), Krzyżem Orderu Odrodzenia Polski (1930) i Złotym Wawrzynem (1936).
Obecnie prace autorstwa Zofii Stryjeńskiej można znaleźć w wielu kolekcjach prywatnych i muzealnych w Polsce i za granicą. Prace artystki znajdują się m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie i Muzeum Narodowego w Warszawie i Muzeum Okręgowego w Toruniu.